Doet de politie iets bij oplichters op marktplaats?

Ik had pas iets gekocht via marktplaats, maar achteraf was het best een stom idee , de verkoper had veel goede recensies dus ik ben had dhr het verwacht . Had ook een track en tracé code gekregen met het baan en address van de verkoper. Een par dagen al negeert hij me , antwoord mij berichten niet en het item is nooit verzoden. Doet de politie iets aan zulk soort situaties ? Het geld krijg ik sowieso niet terug :/ had via een betaal verzoek betaald
Naam en adress *

2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Pieterke
2 jaar geleden
De politie wil wel graag dat je aangifte doet bij internetoplichting maar zij hebben weinig mankracht dus of er echt iets mee gedaan wordt? Ik denk het niet.
Je kunt het hier aangeven: https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen
Anna95
2 jaar geleden
Ik had het niet verwacht *
Pieterke
2 jaar geleden
2Anna95: Er is ook nog de mogelijkheid dat deze man wel oprecht is maar even niet kan leveren door bijv. ziekte, zeker in deze tijd.
Kijk het nog even aan.

Antwoorden (2)

Altijd aangifte doen. Als er genoeg aangiftes liggen, dan wordt er gekeken of zo iemand aangepakt kan worden. In het aller gunstigste geval zou er een kansje zijn dat je je geld terug krijgt.
jc54
2 jaar geleden
In het beginsel betreft het om een civiele zaak en de politie doet in principe alleen aangifte opnemen en de bankrekening van oplichter inboeken in het systeem, en daar laten ze het in principe bij. Op het moment dat er heel erg veel aangiftes bij de politie binnenkomen dat is gelinkt met dat bankrekeningnummer, komen ze misschien in actie, maar verwacht er niet veel van, en soms kan het jaren duren. Oplichting is altijd iets waar pas iets mee gedaan gaat worden als er meerdere aangiftes binnenkomen en er een dossier van kan worden gemaakt, omdat het in het beginsel altijd een civielrechtelijke zaak betreft.
Wel kan de bank het rekeningnummer van de dader blokeren en de eigenaar van die bankrekening op de zwarte lijst zetten.
Toegevoegd op 03 februari 2022 22:01: tekst