hebben kinderen inspraak als ze niet naar vader willen?( 14 en 16 jaar)

Rechter heeft onderzoek gevraagd bij raad

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

In het kader van het Raadsonderzoek worden kinderen gehoord.
Hoe ouder het kind, hoe meer de Rechter rekening houdt met de mening van het kind.
Als de Rechter n.a.v. de uitslag van het Raadsonderzoek tot de conclusie komt dat de omgang tussen de vader en zijn kinderen in strijd is met de zwaarwegende belangen van de kinderen kan de de gevraagde omgangregeling wordeb afgewezen.
Rechters zijn over het algemeen niet snel geneigd om een kind tot omgang te dwingen maar zal de eigen mening van de kinderen respecteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vanaf hun 12e jaar hebben kinderen een stem. Hun mening wordt dan ook meegenomen in de afweging van een kinderrechter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord, duidelijke link, gelukkig wordt het kind nog steeds gehoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, zo is dat
Je bent als moeder wettelijk verplicht het contact tussen je kinderen en de vader te stimuleren. Kinderen van 12 jaar en ouder mogen in een rechtszaak over de uitoefening van het gezamenlijk ouderlijk gezag, daaronder begrepen de verdeling van de zorg tussen beide ouders, hun mening geven en de rechter is verplicht met deze mening rekening te houden met zijn of haar beslissing. In de meeste gevallen is de mening van de kinderen echter niet doorslaggevend, maar hun belang. Kinderen van 16 jaar die echt niet naar de andere ouder willen gaan kunnen daar moeilijk toe worden gedwongen. Dat geldt in veel mindere mate voor kinderen van 14 jaar. Ik denk dat je verplicht bent het kind van 14 jaar over te halen om toch contact te houden met de vader, tenzij dit kennelijk (overduidelijk) niet in het belang van het kind is.Je kunt het vergelijken met het dwingen van kinderen om naar school te gaan. In principe is het goed voor kinderen om naar school te gaan, net als het in principe goed is voor kinderen om contact te houden met de andere ouder. Als je kind op school wordt geslagen of het komt iedere dag zwaar depressief thuis vanwege wat er op school is gebeurd, dan zou je een goede reden hebben om het kind van school te houden. Als dat het geval is bij het contact met de vader, moet je deze reden wel aangeven aan de vader. Deze kan dan besluiten om een rechtszaak te starten of zich bij het feit neer te leggen.