Welke leeftijd moet je zijn om Desperados te mogen drinken?

Er wordt verondersteld dat alle 'bieren' legaal zijn voor 16/17-jarigen in België, maar bij Desperados wordt er tequila/mojito aan toegevoegd. Valt dit dan onder de categorie bieren of mixdrankje, want het percentage is 5,9%?

een jaar geleden
in: Wetgeving
5.5K

Antwoorden (2)

Achttien. Bier met een aroma van sterke drank - waaronder Desperados en Cubanisto vallen - zijn net als in Nederland ook in België niet toegelaten voor wie geen 18 jaar of ouder is.
. . .
De wettelijke informatie hierover staat te lezen op https://www.health.belgium.be/nl/gezondheid/zorg-voor-jezelf/alcohol-tabak/alcohol:
In België is het verboden om
- alcohol (= elke drank en elk product waarvan het effectief alcoholvolumegehalte hoger is dan 0,5% vol., bv. bier en wijn) te verkopen, te schenken of aan te bieden aan minzestienjarigen;
sterke drank (= gedestilleerde drank met een alcoholgehalte van meer dan 1,2% en gegiste drank van meer dan 22% - Artikel 16 van de wet van 7 januari 1998 betreffende de structuur en de accijnstarieven op alcohol en alcoholhoudende dranken. Voorbeelden zijn alcoholpops, wodka, whisky, gin, jenever, likeur, cognac, … en cocktails op basis hiervan) te verkopen, te schenken of aan te bieden aan minachttienjarigen.
Toegevoegd op 25 juli 2022 10:21: tekst
Amadea
een jaar geleden
AnnBoo8146
een jaar geleden
Het antwoord is juist.
Zie het volgende bericht van VRT, waarin Desperados expliciet wordt genoemd als drank, dat niet is toegestaan voor 16- en 17-jarigen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/18/de-block-zet-puntjes-op-de-i-breezer-en-desperados-drinken-mag/
Desperado's heeft inderdaad een percentage van 5,9% alcohol. Hierdoor valt het niet onder sterke drank of mixdrankjes maar dit is bier. Ik ken de regels in België niet maar in Nederland was tot ongeveer 10 jaar geleden alle alcohol tot 15,0 % (dus tm 14,9%) legaal voor mensen vanaf 16. Dit was te koop in de supermarkt. Sterke drank dus vanaf 15% mocht je toen kopen vanaf 18 jaar en was alleen verkrijgbaar in een slijterij. Nu is alle alcohol in Nederland alleen te verkrijgen als je 18 bent.
een jaar geleden