Wie heeft er hier voorrang? Auto haalde mij in vlak voor kruispunt, ik kwam weer gelijk bij kruispunt. Auto wilde rechtsaf ik rechtdoor.

Had laatst deze situatie op de fiets. Auto haalde mij in vlak voor kruispunt, ik kwam weer gelijk bij kruispunt. Auto wilde rechtsaf ik rechtdoor.

-Had ik de auto überhaupt in mogen halen aan de rechterkant?
-De auto probeerde door te drukken, terwijl ik in mijn ogen voorrang had, klopt het dat ik voorrang had?

Toen de automobilist de auto uitkwam (niet om te discussiëren over verkeersregels, wie er nou fout zat/wie voorrang had), ben ik maar doorgefietst. Volgens mij blijf ik voorrang houden ondanks mijn wellicht onjuiste inhaalactie.

Ging net goed allemaal, geen schade en vooral geen vechtpartij waar de bestuurder op uit was.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

Rechtdoorgaand verkeer gaat voor. Dus jij had voorrang.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je had de auto rechts mogen inhalen.
Artikel 11 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990:
3. Fietsers moeten elkaar links inhalen, maar andere voertuigen mogen zij rechts inhalen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Met dank voor zinvolle correctie JoanDArc:
De eerste link betreft "filerijden" Een rij auto’s die voor een verkeerslicht staat te wachten is geen file, tenminste als de rij niet ongeveer 2Km of langer is. De tweede link is achterhaald, was ik ook ingetuind.
Dit is de juiste link
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukII/7/Artikel18/geldigheidsdatum_08-09-2015

Dan is er nog
Artikel 17
1. Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;

http://www.gratistheorie.nl/auto/theorie/voorsorteren/voorsorteren.html
Het is niet de bedoeling dat een andere bestuurder zich er nog tussen frommelt.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat nam ik ook aan. Maar stel dat er een agent op het kruispunt had gestaan. Had hij dan zowel mij als de bestuurder moeten beboeten? Mij voor rechts inhalen, de bestuurder voor geen voorrang verlenen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
++
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat de auto deed was sowieso gek: hij had net zo goed achter je kunnen blijven. Zo kort voor een kruising inhalen slaat nergens op. Maar goed, misschien was hij onbekend.
Maar inderdaad, zoals SimonV zegt: jij had voorrang op de kruising. Als er een agent had gestaan had hij de automobilist op z'n donder kunnen geven (een boete was er denk ik niet van gekomen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WinnyS Dat voelde normaal aan. De tekening is iets uit verhouding waar de auto en ik waren is een rustig gedeelte met parkeerplekken en ruimte zat om mij netjes in te halen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WinnyS Misschien heb ik het zelfs iets onjuist in mijn hoofd en werd ik ingehaald door een auto achter de rode (niet getekend) en haalde ik puur de auto in die daar misschien al te wachten stond. Moet zeggen dat in zo'n situatie dingen heel snel gaan, ben echt weggefietst om niet te moeten vechten met de bestuurder :D, zijn vrouw schoot direct in een kalmeermodus naar hem. Maar zoals ik lees zat de bestuurder hoe dan ook fout (zeker met de agressie die hij ten toon spreidde) door mij geen voorrang te verlenen. Of hij daar nou al stond of dat hij mij net gepasseerd had maakt dan allemaal niet meer uit.
Cryofiel
8 jaar geleden
Vanzelfsprekend heb jij voorrang. Stel dat er een langzaam rijdende file van auto's had gestaan/gereden, in plaats van één of twee. Dan mag jij als fietser die langzaam rijdende auto's rechts inhalen. Als een automobilist bij de kruising rechtsaf wil gaan, moet hij rechts van zich kijken en over zijn rechterschouder kijken (NIET alleen in de rechter buitenspiegel) om zich ervan te vergewissen dat er geen fietsers en geen voetgangers zijn die rechtdoor willen. Pas als die er niet zijn, mag hij rechtsaf gaan. Bovenstaande geldt in Nederland. In Duitsland mag een fietser een auto NIET rechts inhalen. Dat is ongeacht de vraag of de auto langzaam rijdt of stilstaat.
Amadea
8 jaar geleden
Hoe moet dat dan in Duitsland, Cryofiel, moet je daar als fietser gaan staan wachten tot de rij auto's weer in beweging komt?
Cryofiel
8 jaar geleden
Je hebt dan twee mogelijkheden. De eerste mogelijkheid is inderdaad wachten tot de auto's gaan rijden. Dus meebewegen met de rij, met dezelfde snelheid, zodat je je positie behoudt (tenzij de auto's ineens sneller gaan, zij mogen jou natuurlijk wel gewoon inhalen). De tweede mogelijkheid is afstappen en met de fiets aan de hand op het voetpad gaan lopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In andere landen fietsen dan Nederland vergt soms een enorme aanpassing en als je het juist wil doen het doornemen van de plaatselijke wetten. Die kunnen heel vreemd overkomen bij ons. In Litouwen wordt verwacht dat je bij "druk verkeer" van je fiets AFSTAPT als je afbuigt op een T-splitsing/kruispunt. Wat druk verkeer is wordt in de regels niet gegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat hier om een automobilist op de kruising, die al aan had gegeven rechtsaf te slaan. Daar dient men niet naast te gaan staan, maar achter te blijven. Op de tekening gaat het niet om rechts inhalen, maar rechts gaan staan van een automobilist die al aan heeft gegeven dat hij af wil slaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat klopt niet Joan: http://www.fietsersbond.nl/weblog/rechtdoor-gaat-echt-weer-voor-op-afslaand-verkeer#.Ve6D8vQp618
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar verstandig is het natuurlijk niet, zeker niet bij een vrachtwagen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe zit het nou?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er naast geen staan is niet hetzelfde als inhalen volgens de definitie van de voormalig landelijke verkeersofficier van justitie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@SimonV, je eerste link betreft "filerijden" Een rij auto's die voor een verkeerslicht staat te wachten is geen file, tenminste als de rij niet ongeveer 2Km of langer is.
Je tweede link is achterhaald, was ik ook ingetuind.
Dit is de juiste link
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukII/7/Artikel18/geldigheidsdatum_08-09-2015
Dan is er nog
Artikel 17
1. Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden; http://www.gratistheorie.nl/auto/theorie/voorsorteren/voorsorteren.html
Het is niet de bedoeling dat een andere bestuurder zich er nog tussen frommelt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus voor je aanvullingen. Dat meen ik eerlijk.

Andere antwoorden (1)

Ik heb bij rijles geleerd dat de 1e 3 auto's zover naar rechts gaan als ze af willen slaan dat fietsers ze niet rechts kunnen inhalen. Als 4e en volgende auto moet je uitkijken voor fietsers naast je. Omdat de auto dat niet doet mag jij aannemen dat hij je ziet, uitkijkt en voorrang geeft. Hij manoeuvreert zichzelf in een onmogelijke positie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb ik nog nooit van gehoord. Is dat ergens in een regel beschreven of meer praktijk?
Cryofiel
8 jaar geleden
Zo heb ik het ook geleerd. Maar da's al wat langer geleden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toch heb je het probleem dat als er een fietspad naast ligt dit nergens op slaat. Verder geldt die regel echt niet meer.
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat ik geleerd heb is het volgende: Als er geen fietsstrook is, of als er wel een fietsstrook is maar die is middels een onderbroken streep afgescheiden van de rijbaan, of als er wel een fietsstrook is maar die is niet middels een streep afgescheiden van de rijbaan, ga je als automobilist zoveel mogelijk rechts staan. Fietsers kunnen er dan dus niet meer langs. Dit heet voorsorteren, en dat kan dus ook als er geen voorsorteerstrook is. Als er een fietsstrook is die middels een doorgetrokken streep is afgescheiden van de rijbaan, moet je als automobilist natuurlijk óók voorsorteren (dat moet namelijk altijd), maar nu doe je dat door vlak langs die doorgetrokken streep te gaan rijden/staan. De praktijk is inmiddels heel anders. Of de regels en de praktijk nu gelijk zijn, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, een antwoord hoeft niet 100% goed te zijn, als het maar een beetje waardevol is. Het is inderdaad een aanbeveling die rijinstructeurs tegenwoordig geven. Zolang er geen fietsstrook is natuurlijk, maar dat begrijpt een kind.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De rijinstructeur kan het ook baseren op art. 17
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukII/7/Artikel17/geldigheidsdatum_08-09-2015