Hoe moet ik een televisieformat auteursrechtelijk beschermen?

Stel: Ik heb een televisieformat helemaal uitgewerkt. Hoe kan ik het auteursrechtelijk beschermen. Moet dat via de rechter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Leuke, maar vooral een ingewikkelde vraag. Er is een boek over geschreven, wat ik destijds voor mijn cursus auteursrecht nog eens doorgenomen heb.

Het komt er in het kort op neer dat een televisieformat op zich niet onder het auteursrecht valt. Het auteursrecht is een bescherming van werken, niet van ideeën. Het televisieformat wordt in de rechtsspraak meestal als een idee gezien. Het is wel zo dat de elementen die je op papier zet als 'werk' aangemerkt kunnen worden, maar dan is de overweging of het concept wel voldoende uitgewerkt is, en indien er een andere partij mee 'vandoor' gaat, of zij daadwerkelijk de specifieke uitwerking gekopieerd hebben.

Sommige formats zijn gemakkelijker beschermd onder het auteursrecht dan anderen. Een uitgewerkt script is namelijk vaak wel overtuigend auteursrechtelijk beschermd. Ook karakters en plot valt, zolang het maar voldoende uitgewerkt is, onder het auteursrecht. Maar tegelijkertijd staat niemand iets in de weg om een televisieserie te maken over een vrouwelijke dokter in de herfst van haar leven die op een waddeneiland woont. Zolang het maar voldoende origineel is kan je zeggen dat daar alleen maar het idee van gebruikt is.

Spelshows daarentegen zijn veel minder gemakkelijk beschermd onder het auteursrecht. Het spel zelf sowieso niet, dat is een idee. Mocht het idee voldoende uitgewerkt zijn (dat wil zeggen, schetsen van het decor, de exacte spelvorm, de verschillende ronden, wel of geen voice-over, etc) dan zit daar weliswaar auteursrecht op, maar de praktijk leert dat rechters vaak ogenschijnlijk minieme wijzigingen al accepteren als een origineel werk.

Dan nu: hoe moet je het beschermen. In principe zit op het (voldoende uitgewerkte concept) automatisch auteursrecht. Het hoeft dus niet extra beschermd te worden. Het komt weleens voor dat er bij vermeende auteursrechteninbreuk onenigheid is over 'wie heeft het als eerst gemaakt'. In dat geval kan een registratie bij de notaris of een officiële stempel nog wel het verschil te maken, maar het hoeft niet om de bescherming te krijgen. Zo'n stempel kan bij de Belastingdienst gehaald worden. Het kost €4,50 geloof ik. De bewijswaarde daarvan is wel relatief.

Wat je wel kan doen om jezelf te beschermen is om voordat je het concept aan iemand stuurt, vragen of de wederpartij een geheimhoudingsovereenkomst met je afsluit. Laat je hiermee wel informeren door een advocaat gespecialiseerd in intellectueel eigendom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, goed uitgelegd!