Wat gebeurt er als ik iets illegaals heb besteld?

Ik heb een paar dagen geleden een mes op wish besteld (zie bijlage), alleen ik zat te denken, wat nou als het mes illegaal is? Na een minuutje googlen kwam ik erachter dat het inderdaad een illegaal mes is. Nu kan ik de order niet meer cancelen, en ik heb geen zin in problemen met de politie. Wat moet ik doen?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
21.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als er bij de douane niets gebeurt, gewoon het pakket niet aannemen (niet afhalen). Of je krijgt een brief van de douane dat het vernietigd is en dat je voortaan beter uit moet kijken wat je op internet besteld. Je wordt echt niet gelijk aan de hoogste boom geknoopt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hierbij het retourneringsbeleid van WISH
https://www.wish.com/return_policy

Antwoorden (2)

Zo op het eerste zicht is het een mes uit de categorie IV. Een mes met meerdere snijkanten.
Deze wapens vallen in categorie IV. Het is personen die de leeftijd van achttien jaren nog niet hebben bereikt verboden een wapen van categorie IV voorhanden te hebben. Dat betekent dat het voor meerderjarigen niet verboden is om deze in huis te hebben. Het dragen van de wapens is wel verboden.
Wat je kunt doen als je nog geen 18jaar bent, is de bestelling niet ophalen (niet aannemen).
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/mag-ik-alles-kopen-bij-buitenlandse-webshop
Een mes kopen als 18jarige of ouder maakt het bezit van een mes uit de categorie IV niet illegaal, het is de leeftijd die het bezit illegaal maakt.
(Beneden de 18 jaar dus)
Wat er nog kan gebeuren als de douane het pakketje onderschept en van mening is dat het niet doorgestuurd kan worden, is het volgende:
Je krijgt bv een brief met de volgende inhoud
Bij controle van u pakket was er een verboden product aangetroffen, de douane heeft dit onderschept en vernietigd. Het verboden product valt onder de WWM (Wet Wapen en Munitie). Wij verzoeken bij online bestellingen beter uit te kijken".
En daar blijft het bij.
Zelfs als het om een stiletto gaat uit Categorie I (Is op mijn mobiel moeilijk te zien, het lijkt gewoon een mes met twee snijkanten) geldt nog steeds: pakket niet aannemen. En bij onderscheppen van het pakket krijg je een brief met een waarschuwing. Voordat men tot vervolging over gaat, moet er wel iets anders in het pakketje zitten dan één verboden mes.
Toegevoegd op 19 mei 2019 13:12: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Het idee dat het een cat IV wapen is, is onjuist, daarop klopt je hele antwoord niet meer.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoeft niet altijd onder categorie I te vallen.
Uit het assortiment vallen onder Categorie 4.
Blanke wapens (messen) waarvan het lemmet meer dan één snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder Categorie 1.
LeonardN
4 jaar geleden
"Blanke wapens (messen) waarvan het lemmet meer dan één snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder Categorie 1."
Maar dit mes valt wel in Categorie I, het is namelijk een valmes. Deze is dus net zo strafbaar als een stiletto of vlindermes die in diezelfde categorie vallen. "En bij onderscheppen van het pakket krijg je een brief met een waarschuwing. Voordat men tot vervolging over gaat, moet er wel iets anders in het pakketje zitten dan één verboden mes."
Die uitleg lijkt bijna haaks te staan op een eerder antwoord:
https://www.startpagina.nl/v/winkelen/online-winkelen/vraag/654508/koop-vlindermes-online-politie-onderschept/
"Als de douane een verboden mes vindt, dan wordt de marechaussee erbij gehaald. Die maakt een proces-verbaal op en handelt de zaak verder af. Het wapen wordt in beslag genomen, u kunt rekenen op een hoge boete, die krijgt u thuisgestuurd." Is er sindsdien iets veranderd, of is die situatie in die vraag anders in jouw ogen?
Wat er gaat gebeuren is onduidelijk, we kunnen wel zeggen wat de meest voorkomende mogelijkheden zijn.
-Het product gaat langs de douane en komt aan.
1. Je neemt het aan
1a. Je houdt het en er gebeurt niks
1b. Je houdt het en krijgt een waarschuwing/boete/werkstraf bezit (cat. I WMM)
1c. Je levert het in tijdens een actie

2. Je neemt het niet aan/je neemt het aan en stuurt het terug
2a. Het komt weer terug bij de verzender en er gebeurt niks
2b. Het wordt door de douane onderschept je krijgt waarschuwing/boete/werkstraf

-Het product wordt door de douane onderschept voor je het ontvangt.
3a. Je komt er vanaf met een waarschuwing
3b. Je krijgt een boete of werkstraf

Wat je moet doen (als het niet onderschept wordt) is aan jou, maar er is in mijn ogen een dubbel risico als je terug laat sturen op onderschepping. 1c. Inleveren bij de politie na aanname is vrij risicoloos.

Het plaatje is van een valmes met vooruitspringend lemmet Categorie I Wapenwet
https://www.justis.nl/producten/wwm/faq-over-wet-wapens-en-munitie/welke-soorten-messen-zijn-verboden.aspx
-Vlindermessen: messen met een heft dat uit 2 delen bestaat, die om het lemmet heen geklapt kunnen worden.
-Valmessen: messen met vooruitspringend lemmet, met of zonder veer.
-Stilettos (springmessen): messen met zijdelings uitspringend lemmet.

Bezit/dragen zou een boete van 350 euro kunnen opleveren:
https://www.vraaghetdepolitie.nl/wapens/messen/waarom-is-een-vlindermes-verboden.html
===
https://www.politie.nl/themas/wapens.html
Waar kan ik wapens inleveren?
Het bezit van wapens is strafbaar. Hebt u een wapen en/of munitie? Dan moet u deze inleveren bij de politie, afdeling Korpscheftaken. De politie organiseert geregeld inleveracties. Personen kunnen dan bij de politie, maar vaak ook op school en in de horeca, slag- of steekwapens of (gevonden) munitie inleveren, zonder dat zij voor het bezit ervan worden vervolgd.
Toegevoegd op 20 mei 2019 09:05: tekst
LeonardN