Mag je email wisselingen zomaar doorsturen naar derden zonder toestemming?

Stel je hebt een email-wisseling en je wilt daar een derde van op te hoogte brengen. Mag je dat doen zonder toestemming?

Dus om er een concreet voorbeeld van de maken:
Persoon A stuurt een email naar persoon B met de volgende tekst "Naar mijn mening is persoon C een ** "

Mag dan persoon B dit zonder overleg/toestemming doorsturen naar persoon C of moet persoon B (wettelijk gezien) eerst toestemming vragen aan persoon A?

Toegevoegd na 3 minuten:
In het geval van het is verboden een extra vraag.

Stel: Persoon B stuurde de email naar persoon C. Is persoon C dan fout als die de email in behandeling neemt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
9.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Denk dat persoon B weinig mail meer zal ontvangen van persoon A. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als B kan rekenen dan houdt tie daar wel rekening mee ja...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In behandeling nemen van dergelijke mail is onverstandig, of je nu b of c heet. Maar reageren mag altijd, mits je je in je reactie inhoudelijk aan de wet houdt. Dus niet discrimineren enzo.

Het beste antwoord

Daar is wettelijk gezien geen bezwaar tegen, maar erg aardig is het niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is met e-mail hetzelfde als met een papieren brief die je van iemand gekregen hebt: het is niet verboden maar ook niet netjes om deze naar iemand anders door te sturen. Komt wat achterbaks over, als het persoonlijke mail betreft.

Net zomin als het (in het algemeen gesproken) ook niet netjes is om van de BCC-optie van de e-mail gebruik te maken, behalve wanneer je een standaardmail naar zeer veel adressen verstuurt. Dan verdient het juist aanbeveling dat zo te doen, omdat anders alle e-mailadressen van de geadresseerden bekend worden bij de andere geadresseerden.

Overigens vind ik mailinhoud van het type "Naar mijn mening is persoon C een ** " ook onfatsoenlijk. Iedereen die een mail schrijft zou zich af moeten vragen: zou ik hetzelfde wat ik nu schrijf over persoon X ook tegen hem/haar durven te zeggen? Of: als deze mail op een verkeerde plaats terecht komt, wat zouden dan de gevolgen zijn? Als daar maar enige twijfel over bestaat is het advies: niet versturen.

Als je in zakelijke mails de naam van een collega noemt, is het aardig om hem/haar een CC te sturen.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet netjes om BCC te gebruiken? Ik erger mij dood aan mensen die dat niet gebruiken maar ik begrijp wat je bedoelt: naar een kleine groep mensen die elkaar allemaal kennen hoeft dat niet maar om nu te zeggen dat het gebruik van BCC niet netjes is....