mijn dochter is van nl, woont in belgie, Haar Belgische vriend wil hun baby erkennen. Krijgt de baby haar vaders achternaam?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Als zij hiervoor kiezen wel.
De baby kan ook de moeders naam hebben, of allebei, met een streepje ertussen, of zonder, in de volgorde die ze willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ligt eraan wat ze verkiezen bij de burgelijke stand aan te geven :o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag zelf weten welke achternaam het kind krijgt. De wet heeft dat besloten omdat de papa niet persee ook de vader is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je antwoord staat in art 1:5 lid 2 BW: Indien een kind door erkenning in familierechtelijke betrekking tot de vader komt te staan, houdt het de geslachtsnaam van de moeder, tenzij de moeder en de erkenner ter gelegenheid van de erkenning gezamenlijk verklaren dat het kind de geslachtsnaam van de vader zal hebben.

Dus je dochter blijft je naam houden, tenzij jullie anders beslissen.