Mag een ziekenhuis iedere bevallende vrouw filmen ?

In het ziekenhuis in nijmegen willen ze vrouwen die bevallen filmen voor een onderzoek.

ik zou dat zelf helemaal niet leuk vinden , ik vraag me ook af of ze dat zomaar mogen doen

http://www.nu.nl/wetenschap/2328175/onderzoek-bloedverlies-tijdens-bevalling.html

13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En van mij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, en dat willen ze ook niet doen. Wat niet in dat artikeltje staat, is dat ze de vrouwen (uiteraard!) eerst om toestemming vragen.

Het beste antwoord

Gelukkig mogen ze dat alleen met toestemming van de a.s. moeder en eerlijk gezegd, ik moet er niet aan denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee dat mogen ze niet doen zonder toestemming.
itsme
13 jaar geleden
Nee, ze mogen dat niet zomaar. Daar zullen de vrouwen expliciet toestemming voor moeten geven, via een overeenkomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iedere bevallende vrouw daar toestemming voor geeft, mag dat. Ze zijn daar heus wel zo slim,om dat niet zonder toestemming te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat zelfs de eventuele partner van de vrouw toestemming moet geven (als die ten minste in beeld komt). De vrouw die bevalt in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, als zo iemand mijn vrouw stond te filmen, zonder toestemming, dan ging de filmmaker er linea directa weer uit de kamer en dan zonder filmpje!
Het is voor een goed doel, om inzicht te krijgen in waarom tegenwoordig er zoveel bloedverlies bij komt.
En in alle gevallen wordt eerst toestemming gevraagd aan de vrouw in kwestie, zij kunnen ja of nee zeggen.

Persoonlijk denk ik niet dat ik er veel problemen mee ga hebben, juist omdat het voor wetenschappelijke doeleinden is, om andere mensen in de toekomst te helpen. De mensen die die beelden bestuderen die ken je toch niet (als vrienden of familie de beelden te zien zouden krijgen, dat zou ik minder fijn vinden).
En mochten er dingen goed fout gaan tijdens de bevalling, dan heb je ook direct bewijs dat er iets fout gegaan is.