Heeft een werknemer recht op reiskosten vergoeding?

En wat als je uitzendkracht bent?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Castle
8 jaar geleden
https://www.juridischloket.nl/werk/arbeidsvoorwaarden/reiskostenvergoeding
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet altijd . Mocht iemand eerst zeg 8 km van z'n werk wonen en dan verhuizen naar een reis afstand van 30 nee dan niet .

Antwoorden (1)

Reiskostenvergoeding krijgen van je werkgever is meestal normaal maar niet vanzelfsprekend.
http://www.loonwijzer.nl/home/arbeidsvoorwaarden/werktijd/reiskostenvergoeding

Ikzelf heb het altijd gekregen. In verschillende mate, maar altijd wel iets. Maar zoals de link al zegt, is het niet wettelijk verplicht.

De arbeidsvoorwaarden (of CAO van waar je werkt) behoort hier uitsluitsel in te geven. Vraag deze op bij je contactpersoon.

Toegevoegd na 1 minuut:
Te snel verstuurd:

Op diezelfde link staat ook het volgende (even herhalen hier voor het gemak):

Heb ik recht op reiskostenvergoeding?

Om daarachter te komen hoef je alleen onderstaande checklist even na te lopen:

In veel cao's zijn afspraken gemaakt over reiskostenvergoeding. Als je onder een cao valt, dan moet je werkgever zich in ieder geval hieraan houden.

In veel gevallen is er ook iets in het bedrijfsreglement of het handboek Personeelszaken opgenomen over reiskostenvergoeding. Deze kun je opvragen bij de afdeling P&O. Deze documenten gelden juridisch als onderdeel van je arbeidsovereenkomst.

Val je niet onder een cao en heeft je werkgever geen bedrijfsreglement of handboek Personeelszaken, dan kun je geen reiskostenvergoeding eisen. Zorg dan ervoor dat je zelf erover onderhandelt in je sollicitatiegesprek, zodat de vergoeding in je contract wordt opgenomen.

Is de uitkomst dat je geen reiskostenvergoeding krijgt, dan is er altijd nog zoiets als reisaftrek openbaar vervoer van de Belastingdienst. Onder bepaalde voorwaarden kun je dan een bedrag van je inkomen aftrekken, maar niet als de afstand minder is dan 10 kilometer. Lees op Belastingdienst.nl hoe het werkt.
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Degelijk antwoord. Plus.