Ben je strafbaar als je oneerlijk bent met teruggaaf van geld? Zo ja op grond waarvan?

Stel je koopt iets in de winkel dat 45 euro kost. Je betaald 50 euro, krijgt 5 euro terug en gaat weg. Even later kom je terug en zegt tegen de winkelier dat je nog 5 euro van hem krijgt. De winkelier weet niet meer dat hij dat al teruggegeven heeft en geeft nogmaals 5 euro.
Is deze actie strafbaar? zo ja als diefstal, verduistering of bedrog of zoiets?

erotisi
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Amadea
5 jaar geleden
Een winkelier die zo slecht oplet dat hij ervan uitgaat dat de klant gelijk zou hebben zou niet achter een kassa mogen werken...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Les 1 voor de winkelbediende: de klant heeft altijd gelijk
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je een winkel hebt, waardoor je winkelier bent, zul je toch ook achter de kassa moeten werken. Ook dan kun je je dag niet hebben of met je hoofd bij iets anders zijn. Er wordt altijd maar verwacht dat je de winkel open doet, ook met griep, slecht nieuws, sterfgeval.
Ik heb respect voor de winkelier, vooral de kleine zelfstandige.

Antwoorden (1)

De situatie die in de vraag wordt geschetst is in ieder geval een vorm van bedrog, gepleegd door de klant. Deze vorm van oplichting of bedrog is strafbaar maar daar heeft deze winkelier weinig aan.
De winkelier zegt het niet zeker te weten, betaalt alsnog vijf euro, doet geen aangifte want er is geen enkel bewijs.
Een winkelier die geen zin heeft in een ordinair welles-nietes spelletje met een klant die duidelijk de boel oplicht en de bedrieger nogmaals vijf euro teruggeeft, omdat hij weet dat hij het bedrog niet kan bewijzen, is in dit geval zeer verstandig.
Beter vijf euro verlies dan het risico aangaan dat een brutale, onbetrouwbare klant uit frustratie de winkel gaat verbouwen.
Het wordt anders als de winkelier bewijzen heeft dat deze klant de boel oplicht, dan kan hij aangifte doen van bedrog.
Valt deze handeling onder diefstal, verduistering of bedrog of zoiets?
Als je het wegstreep systeem gebruikt kom je tot de volgende conclusie:
1. Verduistering is het niet. Verduistering is namelijk het zich opzettelijk wederrechtelijk toe-eigenen van een goed dat aan een ander toebehoort welk goed men anders dan als gevolg van een misdrijf onder zich heeft.
2. Diefstal is het niet. Diefstal bestaat uit het op onrechtmatige wijze eigenhandig in bezit nemen van andermans eigendom. De leugenachtige klant heeft geen greep in de kassa gedaan.
3. Oplichting, meestal misleiding, de zaken anders voorstellen dan deze zijn en daar voordeel uit halen. (Zou kunnen, deze oneerlijke klant stelt de zaken anders voor, hij liegt en heeft dus € 5,-- voordeel.
4. Bedrog, misbruik maken van de omstandigheden, in juridische zin een wilsgebrek . Er is sprake van bedrog wanneer iemand een ander tot het verrichten van een bepaalde rechtshandeling beweegt. Dan moet er nog een causaal verband bestaan.
Bij oplichting en bedrog kun je aangifte doen bij de politie maar verwacht er niet al te veel van.
Oplichting en bedrog ontlopen elkaar niet zoveel. De grens is moeilijk te trekken. Oplichting is, in ‘normale taal’, het tegen de wet in behalen van een bepaald voordeel door het misleiden van iemand. Voor bedrog is het opzettelijk doen van één onjuiste mededeling, waaraan door de andere partij waarde wordt gehecht, voldoende
Toegevoegd op 23 maart 2019 19:09: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
welk wetsartikel hoort bij bedrog?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@erotisi, ik zou kiezen voor
Artikel 326 of 326a Wetboek van Strafrecht.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2019-03-01#BoekTweede_TiteldeelXXV_Artikel326
Maar het bedrog moet wel erg gortig zijn, wil een aangifte kans van slagen hebben.
Op grond van jouw voorbeeld is er zelfs geen mogelijkheid om aangifte te doen. Er is geen bewijs.
Stel er is wel bewijs, dan is 5euro wel erg weinig voor een succesvolle aangifte. Het zou anders liggen als deze malloot alle winkeliers in het winkelcentrum op deze manier te pakken neemt. De winkeliers zouden dan gezamenlijk aangifte kunnen doen. Veel verder dan een winkelcentrumverbod zal het dan niet komen.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Bij mij werd de kassa na getelt als een klant zoiets zei. Zowel bij AH, Edah (toen die nog bestond) als bij de Aldi. Je hebt er soms klanten tussen...due ben je trouwens toch liever kwijt dan rijk...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@HeerVoldemort, de praktijk wijkt wel erg ver af van de door erotisi in een notendopje beschreven situatie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ goed antwoord, wederom. Vooral gaan doen. Graag veelvuldig. Bij het programma 'opgelicht' kunnen ze altijd nieuwe input gebruiken.