Mag mijn werkgever mij inplannen terwijl ik school heb?

Ik zit nu in het examenjaar van mijn studie en over 2 weken beginnen mijn lessen. Op werk gebruiken wij een "Vrijedagen map" om beschikbaarheid op te geven en vrijedagen aan te vragen. Hierin heb ik gezet 1 september niet beschikbaar te zijn vanwege school. Toch ben ik toch ingepland voor de gehele dag zonder enig overleg en toen ik ernaar vroeg kreeg ik het antwoord: "Je regelt maar wat, ik heb mensen nodig". Mag dit? Dit is namelijk niet de 1e keer dat dit gebeurt en ben geneigd om zonder melding niet op te komen dagen.

een jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
crispy
een jaar geleden
Je kunt gewoon melden dat je niet komt omdat je niet beschikbaar bent conform je eerdere opgave. Of dit mag of niet? bedoel je juridisch? Dat ligt ingewikkelder. Maar jij hebt hoe dan ook het recht om te vertellen dat je niet komt. En als je daardoor wordt ontslagen, dan zoek je een andere baan. Die liggen voor het oprapen op dit moment.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Heeft de werkgever toestemming gegeven om naar school te gaan ? Dan zou hij daarmee impliciet ook toestemming hebben gegeven dat jij op bepaalde momenten ook daar verplichtingen hebt. Zonder melding niet op komen dagen is het domste wat je kan doen. Dan geef je de werkgever een stok om mee te slaan.
ronron1212
een jaar geleden
De werkgever hoeft aan iemand die gewoon leerplichtig is geen toestemming te geven om naar school te gaan @Ozewiezewoze
Wileazy
een jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix Toen ik begon met de opleiding was ik nog leerplichtig. Dit jaar niet meer. Het gaat om een nulurencontract voor onbepaalde tijd als keukenhulp in een restaurant.
tinus1969
een jaar geleden
Netjes maar duidelijk mailen dat je niet komt ivm school en dat je dat duidelijk hebt aangegeven. Als hij je daarna ontslaat wegens werkweigering heeft je baas een groot probleem….

Antwoorden (2)

Je schrijft dat het om een 0-urencontract gaat. Dat is typisch een contract waarbij werkuren in overleg gaan. Dwz dat BEIDE partijen geen verplichtingen hebben in relatie tot het aantal of het tijdstip van de te werken uren.

M.a.w. in juridische zin kan je werkgever je NIET verplichten om te komen werken.
Of het goed is voor de arbeidsrelatie is natuurlijk een ander verhaal. Je werkgever zou kunnen besluiten je helemaal niet meer op te roepen. Maar gezien de uitspraak: "Je regelt maar wat, ik heb mensen nodig" zou ik me daar niet zo druk om maken :-)
Meld het wel even netjes dat je er toch voor kiest om naar school te gaan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Wel melden, niet gaan. Melden om gewoon de eer aan jezelf te houden. En als hij je ontslaat, er schijnen genoeg banen in de horeca te zijn. Maar geef je werkgever niet de kans om tegen een volgende werkgever te zeggen dat je niet betrouwbaar bent omdat je niet op komt dagen.
anneliez
een jaar geleden