Waarom krijg je als 16-jarige vaak geen bier mee als je met 15-jarige vrienden bij de kassa staat, terwijl een vader met kind van 10 dat wel krijgt?

Of mag er in dit eerste geval helemaal niet geweigerd worden? Ik heb vaak genoeg situaties meegemaakt dat 16-jarigen geen alcohol meekregen omdat hun vrienden onder de 15 waren en ook bij de kassa stonden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
gvrox
10 jaar geleden
Hoe groot is de kans dat die vader het bier vervolgens aan zijn kind van 10 geeft, en hoe groot is de kans dat de 16 jarige het aan zijn 15 jarige vrienden geeft ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk is die kans veel groter, dat snap ik zelf ook wel, maar ik vind het vooral interessant te weten of dit wel zo mag (ik erken dat dat komt uit de oorspronkelijke vraag wat minder naar voren komt dan uit de toelichting).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat niet eens om die kans, het is namelijk niet verboden om je kind van 10 alcohol te geven. Het is wel verboden om onder de 16 alcohol bij je te hebben en alcohol te kopen en het is gewoon niet duidelijk wie er nu precies die alcohol komt kopen. Je kunt als 15 jarigen een tientje geven aan die van 16 en dat mag dus niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar Pelle, die 'vader' zou ook een vriend van 30 kunnen zijn met iemand van 10. Misschien onwaarschijnlijk, maar wel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan nog is het niet verboden om dat kind alcohol te geven thuis ;) Serieus, jij wil dus werkelijk dat mijn man over een paar jaar met mijn jongste van 17 geen alcohol mag kopen omdat hij dat ook niet mag met zijn broer van 19?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil dat niet (dit is immers geen plaats voor discussie, aldus GV), ik stel alleen de vraag of dit wel geweigerd mag worden, en waarom dit dan wel bij 16+15 jarige gebeurt en niet bij bijv. 25+10 jarige. Vroeg me vooral af of hier een bepaalde wettelijke basis voor is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee het verloopt geheel op basis van wat de verkoopster denkt, dus bij de een zal ze weigeren bij iemand van 20 met iemand van 15 en de andere keer zal ze het toestaan bij iemand van 21 met iemand van 14.... Zie verder mijn antwoord.

Het beste antwoord

Om dit artikel gaat het:
Art. 20, lid 1 van de Horecawet
Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken als bedoeld in de eerste volzin wordt eveneens begrepen het verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, welke drank echter kennelijk bestemd is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt.

Supermarkten hebben de regel "Samen alcohol kopen = Samen legitimeren" bedacht en hebben een poster aan de ingang hangen. Men is dus gewaarschuwd.

Dat men dan legitimatie vraagt van elke jongere die aan de kassa staat is redelijk als de caissière niet kan beoordelen of zij allemaal meerderjarig zijn.
Zolang het nog regelmatig voorkomt dat klanten, die duidelijk meerderjarig zijn voor minderjarigen alcohol kopen, heeft de kassamedewerker geen keus en dienen beiden zich te legitimeren.
Gaat men als ouder met een tienerkind dan zal men het probleem op moeten lossen door het kind naar buiten te sturen, voordat men afrekent. Ouderen met baby, peuter of kleuter kunnen gewoon bier en wijn kopen.
Er zijn echter supermarkten die behoorlijk doorslaan en de doelstelling en de bedoeling van de wet niet goed begrijpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Officieel mag zelf een vader met een kind erbij geen alcohol meekrijgen, maar over het algemeen gaat men er vanuit dat dat dan voor de vader bedoeld is. Volgens de regels mag alcohol niet verkocht worden als er een minderjarige (tot eind deze maand jonger dan 16) bij is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bron?
Het gaat hier om een regel 'wederverkoop' en die regel treedt helaas in werking door subjectieve beoordeling van de verkoopster:

"3.2.2. Wederverkoop
Met wederverkoop wordt bedoeld dat een klant van 16 jaar of ouder alcohol koopt voor iemand die nog geen 16 jaar is. Als de kassamedewerker het idee heeft dat de alcohol die gekocht wordt, bedoeld is voor iemand waarvan niet zeker is of deze 16 jaar of ouder is, moet deze persoon/personen ook om legitimatie gevraagd worden. "

Dit alles valt te lezen in de CBL code, opgesteld voor verantwoorde alcoholverkoop in de supermarkt: http://www.cbl.nl/fileadmin/user_upload/rapporten_materialen_publicaties/CBL_Code_Verantwoorde_alcoholverkoop_in_de_supermarkt.pdf