Als mijn partner, die bij me inwoont, geen inkomen heeft en zich enkel bezighoudt met het huishouden, moet ik dan minder belasting betalen?

Helaas is het nog niet gelukt om bij de belastingdienst hierover de gepaste informatie te krijgen. Zij laten je via hun website een formulier invullen dat dan berekent hoeveel je aan belasting zult moeten betalen maar dat is allemaal veel te complex en je krijgt uiteindelijk toch geen antwoord zoals het hoort. De vraag is eigenlijk simpel en ik wil dan ook een simpel antwoord: betaal ik minder belasting, en zo ja, hoeveel minder? Mijn jaarinkomen bedraagt ongeveer 40.000€.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

Nee, je betaalt in principe evenveel belasting.
MAAR....jullie hebben allebei recht op een zogenaamde 'belastingvrije voet'. Dat is een bedrag dat je per jaar mag verdienen, zonder dat je daar belasting over hoeft te betalen.
Wanneer één van de partners niet werkt, kan die zijn belastingvrije voet overhevelen (voetoverheveling) aan de werkende partner, die dan dus twee keer dat bedrag niet hoeft af te trekken. Dat levert een voordeel op van je belastingtarief over dat bedrag.

Daarnaast heeft de partner als jullie kinderen hebben nog recht op oudertoeslag, wat ook een voordeeltje oplevert.

Uiteindelijk ben je netto dus heel iets beter af dan een tweeverdiener, als je even het feit dat je eenverdiener bent en je partner dus niets verdient niet meerekent.

Er zit wel een nadeeltje aan : als je partner gaat werken, heeft die zelf geen belastingvrije voet meer, en begint dus in principe vanaf de eerste euro met belasting betalen. Maar als dat uurloonbelastingtarief ook lager is dan het jouwe, is het uiteindelijk toch nog in je voordeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er nog steeds niet uit, maar jouw antwoord klonk wel heel wijs.

Andere antwoorden (1)

Een simpel antwoord: nee, je betaalt niet minder belasting