Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoelang heeft de staat de tijd om een schadevergoeding uit te betalen?

Een goede vriend van mij heeft vorig jaar enkele weken gevangen gezeten in afwachting van een onderzoek, in voorarrest dus. Nu is hij vrijgesproken en heeft hij een schadevergoeding toegezegd te krijgen. Hoe lang mag de staat erover doen om deze uit te betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat ligt aan de ernst en duur van de zaak, heb je bijvoorbeeld vastgezeten en verder "niets" of heb je ook schade opgelopen doordat je niet kon werken en/of een een geplande vakantie niet kon doorgaan. dit soort zaken zal je vriend moeten aangeven (via advocaat is raadzaam). Laat hem contact opnemen met de rechtbank waar de zaak is voorgeweest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou de wettelijke termijn van zes (eventueel twaalf, op basis van de wet kunnen ze de termijn van zes weken nog eens met zes weken verlengen) afwachten.
Daarna nog eens een brief sturen waarin je zegt dat ze de schadevergoeding nog niet hebben overgemaakt. Als ze daar niet op reageren zou ik een kort geding aanspannen tegen de staat bij de rechtbank, sector kanton.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding