mag je in Nederland op zondag in alle gemeenten het gras maaien?

in Belgie mag dat namelijk niet

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
17.4K
tinus1969
5 jaar geleden
Het zou niets verbazen als dit via APV soms is geregeld, niet zozeer als grasmaaien maar als algemeen overlast veroorzaken. Zeker op zondagmorgen hoort het niet en ik herinner me vaag dat er ook een wet is die rust op zondagmorgen regelt.
Inekez1
5 jaar geleden
Ook in België is dat in veel gemeentes gewoon toegestaan. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/04/het-gras-afrijden-op-zondag--dat-mag--meestal-/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In België is geluidshinder, dus ook grasmaaien op zondag, in veel gemeentes niet toegestaan. In 38% van de gemeentes mag het absoluut niet, en als het wel mag dan wordt er onderscheid gemaakt tussen gemotoriseerd en zonder motor en er ook nog nadere regels gelden. De handhaving wordt ook bepaald door de fatsoensnormen in de omgeving.
https://radio2.be/vlaams-brabant/mag-jij-in-jouw-gemeente-het-gras-maaien-op-zondag
LeonardN
5 jaar geleden
Daarnaast schijnt het zelden beboet te worden. In Nederland zal iets soortgelijks aan de hand zijn. In theorie mag het niet teveel lawaai maken, in de praktijk zal het zelden een boete opleveren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een artikel van de journaliste Samira El Oiamari over de mores in Vlaanderen inzake gras afrijden op Zondag en een artikel van Dirk Strijker Hoogleraar plattelandsontwikkeling te Groningen over de Zondagsrust.
http://newsmonkey.be/article/79227
https://www.boerderij.nl/Home/Blogs/2016/5/Zondagsrust-niet-nodig-maar-geluidsoverlast-ook-niet-2795856W/
Anders dan een aantal artikelen de lezers wil doen geloven worden er in Vlaanderen regelmatig na één waarschuwing GAS-boetes ad € 250,-- uitgedeeld. Maximum bedrag is recentelijk verhoogd tot € 350,-- (Bij herhaling).
SentWierda
5 jaar geleden
Waarom zou je op zondag willen grasmaaien: omdat het gras dan maaibaarder is dan op andere dagen?
En waarom zou je op zondag niet mogen grasmaaien en wel mogen barbecueën? Barbecueën geeft toch veel meer en langduriger overlast?

Antwoorden (3)

Officieel mag dat, maar of je de relatie met je buren daardoor goed doet, is vraag 2. Zeker in streng christelijke plaatsen zal het je in elk geval niet in dank afgenomen worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Juist omdat ik het voor 50% eens ben met het antwoord, is de min niet van mij.
Castle
5 jaar geleden
Ondanks het antwoord niet helemaal klopt is de min ook niet van mij. Als men toch besluit gras te gaan maaien op een zondag zal er geen politie op de stoep staan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In een niet bepaald Christelijk Vlaams dorp waar veel medici, zoals chirurgen en specialisten, wonen, die ook wel eens zonder herrie lang uit wilden slapen, wist men wel een oplossing. Het prachtige grasveld was overnacht plotseling veranderd in een zand- en kiezelsteenterrein. De nog steeds onbekende daders liggen niet op het kerkhof. De relatie met de buren is nu eenzijdig zeer goed.
Het nieuwe kabinet-Rutte III heeft op 1 november 2017 per brief aan de Tweede Kamer meegedeeld dat de Zondagswet niet wordt ingetrokken. Deze wet dateert van 1953 en is nadien vele malen gewijzigd en aangepast.
De kern van de wet is gebleven: Zondag = Rustdag
Artikel 3 van de Zondagswet stelt dat het verboden is om op zondag zonder strikte noodzaak gerucht te verwekken, dat op een afstand van meer dan 200 meter van het punt van verwekking hoorbaar is.
Gemeenten die pro-Zondagswet zijn, kunnen de Zondagsrust dmv de Gemeentewet of APV met eigen regels af dwingen. Die regels kunnen dan een verdergaande strekking hebben dan de Zondagswet.
Afhankelijk van de decibellen die de grasmaaier of klusser produceert en de fatsoensnormen die in de gemeente gelden kan het zijn dat bepaalde activiteiten op zondag juist in uw gemeente niet zijn toegestaan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De leden van de fractie van D66 hadden vooral moeite met het niet moderniseren van art.146 van de Gemeentewet ten opzichte van de nu gebruikte tekst uit 1953. Het argument: het is niet meer van deze tijd, is overal goed voor maar heeft in het debat niet geholpen om een verandering er door te krijgen.
Castle
5 jaar geleden
Netjes gevonden +
Ja, dat mag uiteraard. En dat is niet op basis van kennis van alle APV's.
De vraag van tilborghs is wel heel erg vaag. Bedoeld wordt denk ik het gras in een woonwijk - maar dat omvat niet meer dan een onbenullige hoeveelheid. Zeg maar 1% van alle gras.
Vrijwel alle gras wordt beheerd door boeren en die bepalen zelf wel wanneer ze maaien, zondag of geen zondag. Als zware onweersbuien worden verwacht op zondagavond, dan zullen ze niet dralen op zondagmorgen te beginnen met maaien. Want tijd is geld.
Ik heb de APV van Staphorst erop nagekeken maar kwam niets tegen over grasmaaien. Wel over het oplaten van wensballonnen en dat is in Staphorst uiteraard verboden. En binnenkort in nog veel meer gemeenten. Waaruit blijkt dat Staphorst een voortrekkersrol vervuilt.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Neen, gras maaien op zondag is niet iets wat de burger uiteraard in alle gemeentes mag.
Boeren hebben wat het maaien van hun percelen betreft niet te maken met de Zondagswet maar met het maai- en agrarisch natuurbeleid. Dat is een ander verhaal. Vanaf de meimaand wordt er ongeveer 5x per seizoen gemaaid in periodes van drie tot vijf dagen, afhankelijk van de grootte van hun percelen.
Boeren weten precies wanneer zij kunnen zaaien, maaien en mest uitrijden. Het kan wel eens mis gaan maar zelden zullen zij worden overvallen door een plotselinge ochtend- of avondonweersbui op zondag. Dan maaien zij op de zaterdag ervoor tot zonsondergang.
De vraag betreft de burger die wekelijks op zondag het gazonnetje maait vanaf maart tot begin oktober. Dat vindt een buurman die net een dutje deed of zat te genieten van het vogelgeflierefuit heel vervelend als dat juist op een rustdag gebeurd.
Dan kan de Zondagswet art 3 van de plank worden gehaald.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In Staphorst wordt door de bewoners sowieso niet op zondag het gras gemaaid. Daar vindt men dus zeker geen aanvullende regels in de gemeentewet of in de APV inzake geluidshinder op de Zondag.
Off Topic: Als de bruiloftsgasten zich aan de veiligheidsregels houden, mogen ook in Staphorst uiteraard nog steeds wensballonnen worden opgelaten.
https://www.staphorst.nl/inwoners/onderwerpen-a-z_42831/product/wensballonnen-oplaten_973.html
- Geen echt waardevol antwoord dus in mijn optiek
SentWierda
5 jaar geleden
Dan toch maar even de letterlijke tekst van de APV Staphorst m.b.t. wensballonnen, d.d. 6 december 2016.
Art. 5:34a:
1. het is verboden zo genoemde wensballonnen door middel van hete lucht afkomstig van vuur op te laten.
2. Onder een wensballon wordt mede verstaan elk voorwerp dat door middel van open vuur opstijgt en zonder sturing wegdrijft.
Tot zover de APV. Dat wensballonnen in Staphorst niet zijn toegestaan is vanwege de honderden rietgedekte boerderijen - uniek in ons land..
In het verre buitengebed van deze grote gemeente zullen heus weleens wensballonnen worden opgelaten. Maar het mag sowieso nooit bij droogte, regen, mist, windkracht >2, bij huizen en bomen. De politie let hier scherp op. Wie durft dan nog een wensballon op te laten?...
SentWierda
5 jaar geleden
Nog even over Staphorst. Er is denk ik sprake van een wijdverspreid misverstand - veroorzaakt doordat de naam van de gemeente overeenkomt met de naam van één van de dorpen.
De gemeente Staphorst bestaat uit drie grote dorpen: Staphorst, Rouveen en IJhorst.
De dorpen Staphorst en Rouveen zijn orthodox-protestants.
IJhorst daarentegen is helemaal niet kerkelijk. Er wordt op zondag gevoetbald en er zijn campings die ook niet veel weet hebben van zondagsrust.