Wat betekent voorgeleiden precies?

In sommige stukken zie ik dat het betekent dat een verdachte voor de rechter komt in andere gevallen lees ik dat de verdachte langer wordt vastgehouden op het bureau. Maar wat betekent het nou precies? Om verwarring te voorkomen
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K
Amadea
5 jaar geleden
Voorgeleiden is in een rechtszaal naar voren brengen om te worden beoordeeld.

Het beste antwoord

Als je wordt voorgeleid krijg je in je politiecel de (hulp)officier van justitie op bezoek welke formeel de aanklacht met je bespreekt en meteen vertelt hoe lang je voorarrest zal duren, al kan dit bij een lopend onderzoek slechts een inschatting zijn. Doorgaans kan je na het bezoek van de officier of diens hulp spoedig je spulletjes weer ophalen welke bij het arrest in bewaring zijn gesteld en weer huiswaarts keren in afwachting van de dagvaarding.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit Beste antwoord is niet goed

Andere antwoorden (1)

Er zijn twee soorten voorgeleiding:
1. Als de politie vindt dat na het verhoor de verdachte langer vastgehouden dient te worden, moet hij worden voorgeleid aan de officier van justitie, meestal een hulpofficier van justitie (de HOvj).
De HOvj bezoekt de verdachte in de politiecel. De verdachte heeft vanaf dat moment recht op bijstand van een advocaat.
Beslist de HOvj op grond van het verhoor dat de verdachte langer moet blijven dan wordt hij in verzekering gesteld en kan hij maximaal zes dagen voor verhoor worden vastgehouden.
Beslist de HOvj dat de verdachte in voorlopige hechtenis moet worden genomen dan wordt er direct een voorgeleidingsprocesverbaal opgemaakt en start het tweede voorgeleidingsritueel.
2. De verdachte wordt vanaf het politiebureau door justitie vervoerd naar de plaats die de rechter-commissaris heeft opgegeven, meestal het kantoor (kabinet) van de rechter-commissaris waar de voorgeleiding aan de rechter-commissaris zal plaatsvinden. In de verhoorkamer zijn behalve de verdachte en de rechter-commissaris nog de advocaat en de griffier aanwezig. Bij voorgeleiding aan de rechter-commissaris vindt er geen inhoudelijke behandeling plaats. Het gaat alleen om de vraag of er redenen of bezwaren zijn om verdachte wel of niet in bewaring te stellen. Er worden dus geen toga’s gedragen.

Een HOvj heeft meestal gegronde redenen om aan de rechter-commissaris te vragen een bevel tot bewaring af te geven. Je kunt dus wel stellen dat voorgeleiding aan de rechter-commissaris in de meeste gevallen het begin is van de voorlopige hechtenis.