Wat is het verschil tussen een verblijfsvergunning en een paspoort?

En wat mag je met een verblijfsvergunning niet, maar wel met een paspoort. ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
13.1K

Antwoorden (3)

Een verblijfsvergunning is het bewijs dat je toestemming hebt ergens te zijn.

Een paspoort is een document waarmee je jezelf kunt identificeren en dat je bij veel landen nodig hebt om dat land binnen te komen.

Toegevoegd na 5 minuten:

Als jij een Somaliër bent, heb je een paspoort nodig om Nederland binnen te komen. Zonder paspoort kom je de grens niet over, althans, niet op een legale manier.

Als jij, als Somaliër, vervolgens in Nederland wilt blijven, heb je ook een verblijfsvergunning nodig. Zonder verblijfsvergunning mag je hier slechts tijdelijk zijn, als toerist, en kun je het land bekijken en familie bezoeken maar moet je daarna weer weg.

Als jij, als Somaliër, een paspoort EN een verblijfsvergunning hebt, mag je dus Nederland binnenkomen (met je paspoort) en mag je er vervolgens blijven (met je verblijfsvergunning). Als je dan naar Peru wilt, heb je je paspoort nodig om Peru binnen te komen. Je mag dan korte tijd in Peru blijven, als toerist, en je kunt er familie bezoeken, maar daarna moet je Peru verlaten. Wil je in Peru blijven, dan zul je een verblijfsvergunning voor Peru moeten hebben. Zonder die verblijfsvergunning moet je óf terug naar Nederland, waarvoor je wel een verblijfsvergunning hebt, óf terug naar Somalië, waar jij (als Somaliër) zonder verblijfsvergunning mag zijn, óf naar een land reizen waarvoor een Somaliër geen verblijfsvergunning nodig heeft.

(Het bovenstaande is slechts een voorbeeld. De Somaliër, Nederland en Peru zijn tamelijk willekeurig gekozen.)

Verder heb je voor veel landen ook een visum nodig, maar da's weer een ander verhaal.

Cryofiel
11 jaar geleden
Een paspoort krijg je alleen als je de Nederlandse nationaliteit hebt, deze kan je dan bij de gemeente aanvragen. Een paspoort is een reisdocument, daarmee kan je op reis.

Een verblijfsvergunning wordt uitgegeven door de IND. Er zijn 5 soorten verblijfsvergunningen:
type I: verblijfsvergunning voor bepaalde tijd regulier;
type II: verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd regulier;
type III: verblijfsvergunning voor bepaalde tijd asiel;
type IV: verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd asiel;
type EU/EER: verblijfskaart voor gemeenschapsonderdanen.

Met een verblijfsvergunning kunt u niet reizen omdat het geen reisdocument is.

Wanneer u een geldige verblijfsvergunning heeft, maar (nog) niet de Nederlandse nationaliteit bezit, kunt u in sommige gevallen een vreemdelingenpaspoort krijgen. Bijvoorbeeld wanneer u van uw eigen land geen reisdocument krijgt. Bent u erkend als vluchteling, dan kunt u een vluchtelingenpaspoort krijgen. U moet in het bezit zijn van een verblijfsvergunning waaruit uw toelating als vluchteling blijkt. U kunt met het vreemdelingen- of vluchtelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve uw land van herkomst. Dit is geregeld in de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001. Beide paspoorten vraagt u aan bij uw gemeente en zijn in Nederland te gebruiken als legitimatiebewijs.

Voor meer specifieke vragen en antwoorden zou ik u willen doorverwijzen naar de Rijksoverheid, bereikbaar op telefoonnummer 1400
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een verblijfsvergunning is een vergunning die iemand over het algemeen moet hebben om te wonen en te werken in een land waarvan de persoon geen staatsburger is.

Een paspoort is een officieel document dat de houder identificeert als burger van een bepaald land; het vraagt toestemming in de naam van de regering van het uitgevende land om de houder in het land toe te laten.