Is downloaden illegaal?

Aangezien ik een keer op de radio, ik dacht radio 2 heb gehoord is dat downloaden legaal is, maar het verstrekken van bestanden etc. dat dat illegaal is (bijvoorbeeld wanneer je iets download en weer aan iemand anders geeft of op internet zet zodat anderen het kunnen downloaden)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Precies! De Auteurswet maakt een uitzondering voor studie en/of eigen gebruik. Downloaden en gebruiken voor privedoeleinden van auteursrechtelijk beschermd materiaal mag dus. Uploaden (openbaar maken) mag niet. Helaas maken veel P2P clients (Bit Torrent) geen onderscheid. Ze downloaden en uploaden tegelijkertijd. Dat mag dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tot op heden is het zo dat iedereen mag downloaden zolang de gedownloade bestanden binnen de wettelijke grenzen zijn (bijvoorbeeld geen kinderporno of zo).

Voor het uploaden geldt dat je dat mag als je daar de rechten voor hebt. Je eigen muziek uploaden naar youtube is helemaal legaal bijvoorbeeld.
Maar het uploaden van bestanden waar je niet de rechten voor bezit, is illegaal.
itsme
13 jaar geleden
Spellen downloaden is illegaal en cd's en films ook omdat je er niet voor betaalt daarom wordt er in Amerika ook een flinke boete opgezet in Nederland is dat nog niet zo maar toch is het illegaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het hangt van de licentie af, dat betekent dat van een groot deel van de software het downloaden wel illegaal is, maar je kunt het niet zo stellig beweren als jij hier doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-1 spellen en programma's zijn illegaal, films en muziek niet, ondanks dat er stichtingen zijn die dat beweren.
Downloaden is legaal, wat het ook is.
Uploaden van auteursrechtelijk beschermde items is illegal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, downloaden van software, tenzij de licentie het toestaat, is illegaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lodewijk, op welke bron baseer je dit ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wet. De daarbij behorende thuiskopieregeling, zie bijvoorbeeld: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weer wat bijgeleerd ... bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan.
Het downloaden is legaal, degene die bijv. de film erop zet zodat jij hem kan downloaden is illegaal