Mag je een overledene (vastgesteld door de huisarts) in eigen tuin cremeren?

Als een familielid graag op Romeinse wijze gecremeerd wil worden, (op een brandstapel) is dat dan strafbaar? Het overlijden is vastgesteld door de huisarts en de overledene heeft een schrift opgesteld waarin deze laatste wens is beschreven. Indien dit toch strafbaar is, wat is de straf dan? Ik heb heel Google afgespeurd maar het niet kunnen vinden.

Trouwens, wees niet bang, er is niemand dood. Het is meer een weddenschap omdat ik persoonlijk denk dat je er twee maanden voor kan krijgen :P.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (1)

_________Uit:'wet op de lijkbezorging:
Een overledene mag alleen begraven worden op een begraafplaats of gecremeerd worden in een crematorium, tenzij de gemeente toestemt met begraven op eigen grond. Dan is er sprake van een bijzondere begraafplaats.
_______________

Het is verboden om op een andere plaats dan een crematorium gecremeerd te worden.

Bij overtreding van deze wet kan iemand gestraft worden tot hechtenis van Max 3 maanden. Art. 80.
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is natuurlijk niet hard te maken dat een overledene in Nederland niet binnen een week naar een gecertificeerde verbrandingsoven te vervoeren is. Daar trapt niemand in, mocht je het al willen uitproberen.