Moet een online verkoper een etenswarenetiket bekendmaken?

In een levenswarenwinkel moet bekend zijn wat een product bevat dmv een duidelijk etiket. Heeft een online verkoper van levenswaren ook de plicht een koper van te voren te informeren wat de inhoud is van een product? Zo niet, wordt hiet over gediscussieerd bijv. door de EU.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Er is een Europese verordening die eind 2014 in gaat, die hier betrekking op heeft.
Een paar quotes (uit de verordening en artikels op websites over deze nieuwe regel):

"Niet alleen het etiket, maar ook informatie op websites, reclame-uitingen en mondelinge informatie moet aan de wettelijke eisen voldoen. De verplichte voedselinformatie, waaronder ook allergeneninformatie, moet beschikbaar zijn vóór het moment van aankoop. Dit heeft vooral gevolgen voor webshops. "

"Voor de verstrekking van voedselinformatie moet aandacht worden besteed aan alle wijzen waarop voedsel aan de verbruikers wordt geleverd, inclusief de verkoop
van levensmiddelen door technieken voor communicatie op afstand. Hoewel het duidelijk is dat via verkoop op afstand geleverde levensmiddelen aan dezelfde informatievoorschriften moeten voldoen als in winkels verkochte levensmiddelen, moet worden gepreciseerd dat in dergelijke gevallen de bijbehorende verplichte voedselinformatie ook beschikbaar moet zijn voordat de aankoop plaats
vindt."