Mag de bank zomaar zonder voormelding geen hypotheek meer verlenen aan nieuwe kopers bij chaletbouw?

mijn dochter heeft 2 jaar geleden een chalet gekocht met de bedoeling om hier ongeveer 2 jaar te gaan wonen,nu wil ze haar chalet verkopen maar nu is er geen enkele bank meer die een hypotheek vestrekt aan nieuwe bewoners van een chalet.

toen ze het chalet kocht was de rabobank de enigste bank die hypotheek verleende aan chaletbouw.
nu wil ze hem verkopen en nu krijgt ze te horen dat de bank geen hypotheek meer verstrekt voor chalets.
dit wist ze niet , is ook niet vermeld en nu blijkt dat de regels ineens veranderd zijn en ze nu dus eigelijk voor de rest van haar leven aan het chalet vast zit...wat dus betekent dat verdere gezinsuitbreiding onmogelijk is.

kan een bank dit zomaar doen zonder dit van te voren te melden aan mensen die een hypotheek hebben afgesloten op een chalet?

Toegevoegd na 35 minuten:
of heeft iemand anders een idee wat ze kan doen zodat ze wel de chalet kan verkopen? we hebben al de meest bekende banken gebeld.
of heeft iemand een vergelijkbaar probleem en hoe dan opgelost?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je extra informatie neigt trouwens wel naar "de hele wereld tegen mij".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem is niet dat ze hem niet verkopen kan want er zijn al 5 kopers geweest die hem erg graag wilden kopen maar het probleem is dat er geen bank is die een hypotheek wil verstrekken aan de a.s koper.
heel frustrerend!
dus ze zal moeten wachten op een hele rijke oom ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn extra informatie is niet bedoelt als de hele wereld tegen mij hoor,zeker niet!
ik probeer alleen duidelijk te zijn en misschien dat andere mensen een vergelijkbare situatie hebben gehad en mijn dochter dus verder zou kunnen helpen...deze site is toch bedoeld om iemand te kunnen helpen als je dit mogelijk is?
en 1000 mensen weten nu eenmaal meer dan 1 persoon dus vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze heeft wel geduld, dat is het probleem niet (misschien toch niet goed uitgelgd) het probleem is dat banken geen hypotheken meer op chalets verstrekken.
toen ze zwanger raakte was dit niet gepland en woonde nog thuis.
er was nog geen crisistijd zoals nu en stonden er dus helemaal geen huizen te huur die anders verkocht zouden worden ..nu kun je veel makkelijker een huis huren die ook te koop worden aangeboden omdat veel mensen hun huis niet kunnen verkopen..wie nu zit die blijft even zitten..dat was 2 jaar geleden anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen die een zomerhuisje kopen, doen dat gewoon uit de kontzak zonder daarvoor een hypotheek of lening af te sluiten. Daar is het dus op wachten.

Het beste antwoord

Hopelijk komt er een koper langs die het chalet van uw dochter kan kopen met eigen middelen.
en derhalve geen hypotheek hoeft af te sluiten.
Want er zijn nog steeds vermogenden onder ons.
De rabo is de rabo maar ik kan mij niet voorstellen dat er geen een bank is die geen hypotheek verstrekt voor chalets.
Mevrouw, zeg tegen uw dochter dat de koper al geboren is hij/zij moet alleen nog even langs komen !
Succes met de verkoop !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja natuurlijk mag een bank zelf bepalen aan wie ze wel of geen hypotheek verstrekken.
Misschien heeft het meer te maken met de prijs, en is die veel te hoog.
Als uw dochter niet bij een bank terecht kan, dan zijn er vast nog vele andere hypotheekverstrekkers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haar chalet is juist de goedkoopste van het hele park.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn dochter hoorde het van de a.s koper en heeft dus met de rabo gebeld en het klopte dat er geen hypotheken meer verstrekt worden voor een chalet.
Ja tuurlijk, wie zou de bank moeten informeren dan? Alle potentiële kopers? En als de bank een nieuwe regel (lees) voorwaarden heeft, hoe moet hij dan in werking trekken? Eerst drie jaar lang vermelden en dan pas laten ingaan?

Het is zéér jammer voor je dochter, maar een hypotheek krijg je in principe voor je woning. Een chalet, trouwens hetzelfde geldt voor een woonboot, valt niet onder ontroerend goed, maar onder roerend goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het chalet is wel degelijk ontroerend goed volgens de rabobank en staat op eigen grond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je het, volgens de Rabobank... Als het inderdaad zo wordt gezien door de anderen banken, dan had je het probleem toch niet?
Ja hoor. De bank kan aan voorwaarden voor het aangaan van nieuwe hypotheken veranderen zonder de huidige klanten te informeren. Bijna alle banken hebben de afgelopen jaren hun voorwaarden wel aangepast (en ik heb nooit iets gehoord).
Als destijds de Rabobank de enige (en wellicht ook de enigste :-)was die een hypotheek nam op chatets, had dat wellicht toen al tot nadenken moeten stemmen...
In deze (crisis)tijd kan ik me goed voorstellen dat de hypotheekverstrekkers (w.o. Rabo) wat voorzichtiger zijn geworden met het onderpand en geen chalets meer accepteren.....helaas.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Bij mijn weten is een chalet geen onroerend goed, maar roerend goed.
Daarom is een hypotheek zo goed als onmogelijk. Maar een persoonlijke lening kan natuurlijk wel. Ze komt er vast wel vanaf, want er zijn best mensen die zo'n ding gewoon cash kunnen/willen betalen.
Alleen zal de prijs wellicht niet zo hoog zijn als ze eigenlijk had gehoopt. Een chalet is in mijn ogen nooit echt een goede investering, kwa waarde vastheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft je dochter de afgelopen periode in een chalet gewoond met recreatieve bestemming. Volgens de wet mag je hierin officieel niet wonen, maar is het een pand bestemd voor recreatie-doeleinden.
Dat de bank nu geen hypotheken meer verstrekt voor dit soort woningen komt door een aantal factoren: dit is de belangrijkste: banken nemen minder risico;s bij t verstrekken van hypotheken.

Dat je dochter voorheen wel een hypotheek gekregen heeft voor een chalet is dus eigenlijk een kwestie van mazzel.

Het is ook niet gezegd dat je dochter de chalet absoluut niet meer verkocht krijgt, er zijn nog steeds mensen die de woning als recreatie-woning willen kopen, en dit kunnen betalen zonder hypotheek.
Als ze wel een lening moeten afsluiten, zullen ze dit moeten doen als een consumptieve lening, die is niet fiscaal-aftrekbaar.
Er zijn dus nog wel mogelijkheden om het chalet te verkopen, maar ze zijn wel beperkter dan voorheen.

Maar om een kort antwoord te geven op je vraag: ja een bank mag de criteria voor het verstrekken van een hypotheek zelf aanpassen of strenger maken.
Je kunt ook geen rechten ontlenen aan het feit dat dit in het verlenen wel aan jou (of je dochter) verstrekt is.
Ik wens je dochter succes met de verkoop.