kan mijn buurman mij verplichten de helft van de schutting te betalen?

oude schutting is gedeeltelijk om gewaaid maar nog te repareren

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K

Antwoorden (2)

Je bent verplicht om de helft van het onderhoud te betalen.
Als de schutting nog te repareren is, ben je niet verplicht een halve nieuwe schutting te betalen.
Mocht de buurman de schutting toch willen vervangen, dan kun je aanbieden hieraan mee te betalen met een bedrag dat overeenkomt met de geschatte reparatiekosten van de schutting.
Je zult met hem tot een compromis moeten zien te komen...
SimonV
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
Ik vind het nogal stellig om te antwoorden dat vs verplicht is om de helft te betalen. Het hangt er vooral vanaf of deze ook gezamenlijk is geplaatst. Aan een schutting die alleen op initiatief van de buurman is geplaatst, hoeft vs geen cent mee te betalen. Het is natuurlijk wel zo netjes om het te doen als je ook profijt van de schutting hebt, maar een verplichting staat in geen enkele wet.
SimonV
6 jaar geleden
Als de schutting op de erfgrens staat, is deze gezamenlijk eigendom. De afscheiding zal destijds met goedvinden van beide buren zijn aangebracht. Volgens mij zijn beide buren daarna verantwoordelijk voor (de kosten van) de schutting.
Ik kan me niet voorstellen dat een nieuwe eigenaar zich kan beroepen op het feit dat de schutting bijvoorbeeld twintig jaar geleden op initiatief van een inmiddels verdwenen buurman is aangelegd.
LeonardN
6 jaar geleden
@paulus811
Meebetalen aan een erfafscheiding is weldegelijk juridisch af te dwingen:
https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/buren/erfafscheiding/
u via een juridische procedure dwingen om mee te werken aan het plaatsen van de erfafscheiding. Een juridische procedure kan de relatie tussen u en uw buren ernstig verstoren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik lees in de vraagstelling eerlijk gezegd ook niets dat duidt op een mandelige schutting. Wellicht staat de schutting op de eigen grond van de buurman? Als de schutting niet mandelig is, hoeft de vraagsteller in beginsel niet mee te betalen aan herstel. Overigens een prima antwoord indien er inderdaad sprake is van een schutting in gemeenschappelijk eigendom, waar sprake van is zodra de schutting op de erfgrens staat.
LeonardN
6 jaar geleden
Goed gezien Crane2, maar uit de context wil ik zelfs wel gokken dat het gaat om een erfgrensscheiding (wat neem ik aan hetzelfde is als mandelige schutting?!). Ik twijfel overigens nog over de juistheid van wat simon zegt. Het is lijkt me het een of het ander. Repareren en splitsen OF nieuw en splitsen. Nieuw en dan reparatiekosten halveren voor de een en de rest voor de ander is voordeel, aan twee kanten. Minder betalen, maar wel een nieuwe schutting (die ook nog langer mee zal gaan).
SimonV
6 jaar geleden
Klopt. Vandaar het compromis. Als de buurman per se een nieuwe schutting wil, zal hij voor lief moeten nemen dat hij meer zal moeten betalen. Tenzij hij dan toch maar voor een gerepareerde schutting kiest.
Als de nieuwe schutting op jouw grond komt te staan, tegen de erfgrens aan, dan is buurman niet verplicht mee te betalen. De buurman is overigens tot niets te verplichten. Hij kan zelfs weigeren dat er een schutting komt. Dan moet je em wel op eigen grond zetten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-Ik denk dat je de vraag nogmaals moet lezen. De vrager wil weten of hij moet betalen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er is geen verplichting voor de buurman om mee te betalen. Als het een mandelige schutting is mag je deze zelfs niet zonder zijn toestemming vervangen, ook niet als je de kosten volledig zelf wilt betalen. Enige optie: schutting op eigen grond.