Wat moet je doen als je een politieagent een overtreding van de verkeersregels ziet maken?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zag namelijk laatst een motoragent en die reed meer dan drie keer over een doorgetrokken streep reed veels te hard en eigenlijk gewoon gevaarlijk. Dus wat kan je doen is mijn vraag.

Toegevoegd na 8 minuten:
Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zag namelijk laatst een motoragent en die reed meer dan drie keer over een doorgetrokken streep reed veels te hard en eigenlijk gewoon gevaarlijk. Dus wat kan je doen is mijn vraag.

Hij had trouwens geen zwaailichten aan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
peter r. de vries bellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rijbewijs invorderen
en filmen
en dan hem uitnodigen even het filmpje terug te kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@marion61 haha xd

Antwoorden (9)

Niets.

Toegevoegd na 4 minuten:
Toelichting:

De politie heeft vrijstelling van de regels van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

Gebruik vrijstelling door politie

De politie mag de vrijstelling gebruiken als dit voor de uitvoering van de opgedragen taken noodzakelijk is. De vrijstelling is opgenomen in de regeling van de minister van Verkeer en Waterstaat (VenW) van 31 maart 1994, nummer RVR 172392. U kunt deze opvragen bij de juridische afdeling van het ministerie van VenW.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een stom antwoord maarjah ik had ook eigenlijk moeten vragen wat kan je doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef zo nog een toelichting
sterredag
13 jaar geleden
Bovenstaande klopt inderdaad, er valt weinig aan te doen, je weet niet wat hun motivatie is namelijk en die vrijstelling is er gewoon. ECHTER, dit mag niet de verkeersveiligheid in het geding brengen. Als er dus een ongeluk gebeurd door gevaarlijk rijgedrag van een politie-agent dan is die agent daar net zo goed verantwoordelijk voor, maar wel dan pas.
kenteken noteren... filmen .. pliessie bellen
achtervolgen .. hard op zijn raam tikken .. en ook zeggen mag ik u rij en kentekenbewijs even zien...
die pet past ons allemaal was altijd hun slogan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
:)) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
in principe niets.

Als het gaat om onnodig gevaarlijk gedrag, kun je een klacht indienen bij het politiekorps. Probeer in zo'n situatie als het kan altijd een nummer van de auto te noteren.

Toegevoegd na 43 seconden:
dan is het namelijk makkelijker te achterhalen wie het geweest is.

Toegevoegd na 48 minuten:
of motor natuurlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
ik snap de min niet, dit is een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ach ja....
als hij echt dingen verkeerd doet, dan moet je gewoon de politie bellen. en vertellen wat je hebt gezien.
Dan kunnen ze altijd maatregelen treffen als dat nodig is, of hem in de gaten houden.

Ook politie mensen zijn gewone mensen en daar zitten ook wel eens verkeerden tussen
13 jaar geleden
Helemaal niets, dat is een strijd die je toch verliest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou in shock zijn, heel hard ohhhhhh roepen, zijn kenteken noteren, naar het politiebureau gaan, en het dan doorklikken aan de dienstdoende agent.

En of het je wat oplevert??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan de politie is vrijstelling verleend voor de bepalingen van het verkeersregels (RVV 1990). Hier wordt bijv gebruik van gemaakt bij inhalende surveillance, normale surveillance taken en bijv als er op een melding gereden moet worden.

Als de politie gebruikt maakt van de vrijstelling hoeven er geen optische of geluidssignalen gevoerd te worden. Voor de burger is het dus vaak niet duidelijk, waarom de politie gebruik maakt van de vrijstelling. Dat maakt ook eigenlijk helemaal niet uit. Je mag er vanuit gaan, dat de politie niet zonder reden gebruik maakt van de vrijstelling.

Als je de politie dus een "verkeersovertreding"ziet maken, is er dus niks aan de hand. Je hoeft ook helemaal niks te doen. De politie is gewoon bezig met haar werk.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag er vanuit gaan dat de politie...? Neem me niet kwalijk maar de tijd heeft ons geleerd dat we daar helemaal niet vanuit kunnen gaan. Zowel het Nederlandse rechtssysteem als het openbaar ministerie heeft verschillende petten op. Ook de politie maakt gebruik van verschillende petten.
Waarom denk je dat de term "die pet past ons allemaal" niet meer gebruikt wordt? Omdat niemand meer weet over welke pet we het hebben. Ons hele systeem wordt zo langzamerhand naar het niveau van een bananenrepubliek terug gebracht. De nieuwe term voor de politie moet dan ook luiden, "huilen met de pet op". :-)
Hoe weet je dat er niks aan de hand is? Het is idd dat de politie vrijstelling heeft als ze maar geen brokken maken. Als ik jou was zou ik maar niks doen want die hebben en krijgen bijna altijd gelijk. Behalve als ze echt een fout zonder dringende noodzaak hebben gepleegd. maar daar komen wij als burgers echt niet achter ja tenzij je zelf achter hem aan gaat, maar als ze doorhebben wat ze meestal wel hebben dat je volgt pakken ze je op

Toegevoegd na 3 minuten:
geen sirene? misschien ergen naartoe gegaan zonder geluid zoals misschien bankoverval, overval in winkel noem maar op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar geloof ik dus geen drol van. Want ze maken allemaal overtredingen en ik geloof echt niet dat ze dat allemaal voor hun werk doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik gezegt dat ze dat niet doen dan? Nee, ik heb gezegt misschien dat er iets aan de hand was misschien niet maar daar kom je als burger niet achter terwijl je achtervolgt als je het echt wilt weten. en dat ze bijna altijd in het gelijk komen staan is zo. ik zou zeggen probeer het wie weet win je wel. lol
De juiste antwoorden zijn hier al een paar keer gegeven, alsmede de frustratie van een aantal anti politie personen.

Maar feit is dat men ontheffing heeft en niemand behalve hun baas daar verantwoording voor schuldig is.

Voorbeeld. je ziet een politie auto op de stoep bij de snackbar staan. en de agent haalt een frietje.
In jouw ogen een hufter want hij misbruikt zijn macht.

In zijn ogen is hij standby en kan hij direct weg bij een oproep en hoeft hij niet eerst ergens zijn auto te gaan halen en tijd te verliezen.

Als jij hem over de strook ziet gaan is hij misschien wel op weg naar een inbraak en gaat hij de inbreker niet waarschuwen met toeters en bellen.

Ja heus er zal wel eens wat gerommeld worden, maar als hij de inbreker niet heeft en hij zit in jouw huis omdat hij zich aan de regels houdt is het ook niet goed.

Antwoord op je vraag: niets doe je namelijk ook niet bij een gewone burger toch?