Waarom mag je geen katapult hebben maar wel bijvoorbeeld een kruisboog?

Ik heb vernomen dat je geen katapult mag hebben in Nederland. Dit vind ik best krom aangezien je wel bijvoorbeeld een kruisboog in huis mag hebben.
Het lijkt me namelijk erg leuk een katapult te hebben, maar als ik zo dingen erover lees dat het niet mag laat ik het toch maar achter de hand...
Waarom is de wet zo krom? Een kruisboog is toch 100x gevaarlijker als een katapultje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
23.8K

Het beste antwoord

De wet is op dit vlak helemaal niet krom.

Een sterke katapult kan namelijk voorwerpen, zoals knikkers en bouten afschieten, met de kracht van een vuurwapen. De projectielen kunnen dan dodelijk zijn.

Bij de krakersrellen, die in het verleden in Nederland hebben plaatsgevonden, werden dergelijke katapulten gebruikt, om de politie te beschieten. Levensgevaarlijk! Daarom is het verboden gesteld. (art 2lid 1 categorie 1 sub 6 WWM).

Speelgoed katapulten zijn dan weer niet verboden. Het moet dan echter wel direct duidelijk zijn, dat het om speelgoed gaat. Een dergelijke katapult zou je kunnen aanschaffen. ( artikel 2, lid 4 van de WWM).

Kruisbogen worden, in tegenstelling tot katapulten, ook voor sportdoeleinden gebruikt. Een kruisboog mag je daarom thuis hebben en je mag er mee over straat, mits hij niet voor direct gebruik klaar is. Vervolgens kan je de kruisboog bijv op de sportclub gebruiken. (categorie IV sub 5)
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt logisch!

Andere antwoorden (3)

Volgens de wet van wapens en munitie is het tevens niet toegestaan om kruisbogen in huis te hebben (zie catagorie IV, catagorieën voor wapens).

Desalniettemin moet ik bij een katapult, een gigantisch slingermechanisme voorstellen? Of begrijp ik jou hier verkeerd?

Beide zaken zijn dus verboden. Tenzij jij mij aan kan tonen, dat ik verkeerd zit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is niet verboden ze thuis te hebben, maar wel om ze publiekelijk te dragen (toevoeging)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een katapult kun je (volgens justitie) mensen klaarblijkelijk bezeren en aanvallen hiermee. Soms zijn wetten nou eenmaal zéér krom. :')
Een kruisboog is toegelaten en een catapult niet. Dat is nu eenmaal het absurde aan vel wetten.
"Le justice a ses raisons que la raison ne connait pas"
Het gerecht heeft zijn redenen, die onze rede niet begrijpt. Vrije vertaling.

Toegevoegd na 19 seconden:
vel = veel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een katapult is ingedeeld in de categorie 1 van de Wet wapens en Munitie (WWM). Alle categorie 1 wapens zijn wapens waarvan de overheid heeft gezegd dat ze geen enkel maatschappelijk nut of doel hebben.
Naast dat een kruisboog deel van een erkende sport is, is hij ook veel minder handzaam en in te zetten als wapen. Iemand met een kruisboog valt op maar iemand met een kleine katapult niet. Toch schiet je met een beetje katapult een dubbel glas ruit stuk of iemand gewoon hartstikke dood.