Kan een verzekeringsmaatschappij dit maken? lees aub omschrijving!?

Het gaat hier om een verloren/gestolen telefoon.
Er is aangifte gedaan van VERMISSING van de telefoon bij de politie (na hem in de kroeg te zijn kwijtgeraakt)

iemand betaalt netjes zijn verzekeringspremie, al een jaar lang. hij raakt nu zijn telefoon kwijt (in de kroeg) en wilt het verhalen op zijn verzekering. Is de verzekering bij machte om dit verzoek te weigeren?!

De mevrouw aan de telefoon haalt er persoonlijke kwesties bij (zoals: u had zeker al wat gedronken in de kroeg, EN: u vertelt nu 3 verhalen door elkaar heen, wat is nou waar? dit omdat de persoon eerst zei de telefoon op straat te zijn kwijtgeraakt, en daarna in de kroeg)

Mag de verzekeringsmaatschappij zo moeilijk doen over zoiets simpels? de telefoon is niet eens zo duur, de procedure duurt nu al een maand. (met aangifte doen erbij enz.)

Mijn inziens moet de verzekeraar gewoon uitkeren, het gaat ze geen zak aan waar dat ding is verloren of hoe en of de persoon al een biertje op had..

Hoe zit dat nou?!?!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet helaas niet of het mag of niet, ik wil alleen even toevoegen dat een verzekeringsmaatschapij je liever NIET uitbetaald dan wel,
En zullen er van alles bij halen om maar niet te hoeven uitbetalen. Ik hoop dat het je alsnog lukt om het vergoed te krijgen

Het beste antwoord

Dat hangt heel sterk van de verzekring af. Als hij verzekerd is tegen diefstal, maar niet aannemelijk kan maken dat hij hem voortdurend in de gaten heeft gehouden en onmogelijk zelf kan zijn verloren, hoeft de verzekering in dat geval niets uit te keren.

Als hij verzekerd is tegen verlies en diefstal, mag de verzekering zich er wel eerst van verzekeren (sic) dat je er alles aan hebt gedaan om dat verlies te voorkomen en er goed op hebt gepast. Hem bezopen op een bar in de kroeg laten liggen valt daar kennelijk niet onder, dus dat zullen ze er in eerste instantie van proberen te maken.
Je verhaal steeds een beetje wijzigen is natuurlijk nooit slim.

In elk geval is het niet zo dat als je verzekerd bent, in welke vorm dan ook, dat je dan ook alles wat je kwijtraakt ,verliest of sloopt ook weer op de verzekering kunt verhalen. Want dan zouden de premies helemáál onbetaalbaar worden.

Ik zou dus zeker even de polisvoorwaarden er op naslaan, en kijken of er nog wat rek in zit. Het kost de verzekeringsmaatschappij geld, geld dat alle verzekerden bij elkaar moeten ophoesten, dus is het niet zo gek dat ze eerst van de hoed en de rand willen weten. Stel je voor dat jij moest meebetalen voor iemand die elke maand zijn telefoon / gameboy / PDA / camera kwijtraakt of verliest......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima en volledig antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helder en duidelijk.
ik verwacht inmiddels niet anders van je:P

Andere antwoorden (6)

Als de verzekeraar kan aantonen( en daar zijn ze mi druk mee bezig),dat er sprake is van nalatigheid,zijn ze niet verplicht uit te keren! En dat zal over het algemeen iedere verzekeraar proberen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is je telefoon verzekerd tegen diefstal, niet tegen verlies. Verlies betekent namelijk dat je nalatig bent geweest, en dat is altijd een reden om niet uit te keren.

Toegevoegd na 52 seconden:
Denk dat je het beter op een iets andere manier had kunnen brengen! (niet doorvertellen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige verzekeringsmaatschappijen keren ook uit bij verlies van een mobiele telefoon, maar dat ligt aan de verzekering.
Dus je moet even in je polis spitten denk ik, wat daar erover vermeld staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaat ze wel aan, hoor! Ze proberen inderdaad te kijken of ze niet *hoeven* te betalen. Een van de uitsluitingsgronden is onverantwoord gedrag. Je moet goed op je spullen letten. Zij proberen nu in te schatten of je dat ook gedaan hebt. Als je bijvoorbeeld je telefoon lange tijd niet in het zicht hebt gehad, terwijl je wist (of kon weten) dat je door de alcohol niet alles meer opmerkte, dan is dat wel degelijk relevante informatie. Het is daarbij echt *heel* onhandig om je verhaal te wijzigen (straat/kroeg), of om vragen te ontwijken. Dat komt je geloofwaardigheid niet ten goede. (Ik schrijf "je", maar het gaat blijkbaar om een andere persoon). Dus het kan goed zijn dat de verzekeraar ook van een eventuele rechter niet zal hoeven te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn advies bij welke verzekerings kwestie dan ook. Eerst uitzoeken wanneer ze uitkeren en dan je verhaal in elkaar gaan zetten. klinkt vreemd maar mijn ervaring is dat ze altijd wel weer een uitweg vinden om niet te hoeven betalen ook als je nooit iets claimt. Daarnaast blijft wel fijt dat de medewerker je wel serieus had moeten nemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt!
Je kunt je alleen verzekeren voor ONVOORZIENE gebeurtenissen. Als je jouw telefoon in de kroeg op de bar laat liggen en dan gaan plassen dan is diefstal geen onvoorziene gebeurtenis maar een zekerheid en daar ben je niet voor verzekerd.