Mag de apotheek zomaar kosten in rekening brengen?

Het gaat om een olie die de dokter heeft voorgeschreven voor de spieren. De dokter heeft niets gezegd over eventuele kosten voor dat middel. Natuurlijk ben ik op de hoogte van de eigen bijdrage regeling, maar ga er dan wél vanuit dat eventuele kosten van tevoren worden opgegeven. Het is toch normaal dat als je iets koopt, dat je dan wordt voorgelicht over de kosten ervan? Dat is toch overal zo?
Ik mankeer nooit iets, dus het was voor het eerst dat ik hiermee geconfronteerd werd.
Omdat ik de 20 euro dat het middel kostte niet wilde betalen sta ik nu geregistreerd als betaalweigeraar.
En het middel heb ik nu dus ook niet.
Omdat ik zo verbluft was door deze gang van zaken is het zo gelopen. Ik vraag me dus af wie hier nou goed of verkeerd heeft gehandeld.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

Ja, de apotheker heeft goed gehandeld.

De dokter ook.
Je kunt niet van een huisarts verwachten dat hij/zij op de hoogt is van alle vergoedingen.

Jijzelf hoort er van op de hoogte te zijn dat niet alle medicijnen nog vergoed worden.
Dus vraag je bij een nieuw medicijn eerst aan dokter of apotheker hoe dat zit met de vergoedingenlijst.

Zelf heb ik dat ook bij mijn allergie-medicijnen.
Ik heb daar uitgebreid met de apotheker over gepraat.
Of ik ze dan niet goedkoper ergens anders kon kopen.
Het bleek via recept en apotheker nog het goedkoopst.
Ik betaal niks.
Mijn zorgverzekeraar regelt dat en ze staan op de lijst van de verzekering bij "niet vergoed". Dus gaat het alsnog van mijn rekening af.
Ik vind dat prettig zo.

Bij de apotheker van mijn man gaat dat anders.
Die moet wel in de apotheek betalen voor de medicijnen die niet vergoed worden.

Verder heeft het dus niets te maken met de "eigen bijdrage".
De medicijnen die ik niet vergoed krijg, gaan niet af van de "eigen bijdrage", maar worden extra in rekening gebracht.

* Wat wil het zeggen: betaalweigeraar?
Is dat iets officieels of iets wat een apotheekmedewerker zo maar gezegd heeft?
Want inderdaad, je hoeft iets niet te kopen. Daar moet je vrij in zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo is dat. Huisartsen schrijven wel vaker iets voor (i.e. zetten op een papiertje wat je moet gebruiken) zonder dat dat ook per definitie vergoed wordt door e verzekering. Zo kan hij best ook gewoon paracetamol of een zalfje voorschrijven dat niet vergoed wordt, - maar dat kun je vaak wel zelf onthouden. Dat hij het opschrijft voor de apotheek, impliceert niet dat het DUS vergoed wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog een gelukje at het maar 20 euro was ; ik moest voor de pillen die mijn man in Nederland voor zijn migraine kreeg hier 13 euro bijbetalen PER PIL !!! Dat was een duur grapje - maar gelukkig mocht ik er wel maar twee kopen (ze waren nodig) in plaats van 10.
Inmiddels heeft hij een vergelijkbaar middel dat wel vergoed wordt (hier is dat sterk merkafhankelijk), maar dat was wel even slikken ja......

Andere antwoorden (7)

Niet alles wat je huisarts voorschrijft wordt vergoed of gedeeltelijk vergoed door je zorgverzekering. De apotheker moet dan het verschil of het bedrag met je afrekenen. Dit heeft overigens niets met je eigenbijdrage te maken want die brengt je zorgverzekering je in rekening.
ronron1212
11 jaar geleden
Uw dokter heeft iets voorgeschreven wat de apotheek moet aanmaken. Het is nogal wiedes dat u daar moet voor betalen.
U had aan uw dokter of apotheek op voorhand ZELF moeten vragen wat de kosten daarvoor zijn.
Zoiets noemt men een preparaat en de apotheek kan u perfect zeggen wat dat gaat kosten.
Als u niet akkoord bent/was met de prijs kon u nog altijd een alternatief vragen.
M.a.w. u bent te impulsief geweest om het te weigeren.
Doordat de apotheek het heeft aangemaakt verwacht hij ook een betaling die u geweigerd heeft en dus komt u op die lijst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat nergens dat de apotheek dit speciaal voor de VS heeft gemaakt. Het kan ook gewoon uit het schap zijn gehaald. Had ik laatst ook, gewoon een doosje, kant en klaar waar ik voor moest betalen (heb ik niet gedaan overigens).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin ; in principe moet de apotheek alles zelf kunnen maken. En dat wordt gewoon vergoed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen, er zijn producten die de apotheek zelf moet maken en niet vergoed worden. Daar heeft deze antwoordgever het over maar het is niet bekend op de vraagsteller ook zoiets moest hebben (iets wat speciaal gemaakt is voor de vs).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ALS je de apotheek het speciaal gemaakt heeft is het waarschijnlijk niet doorverkoopbaar naar iemand anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga hier geen woorden meer aan vuil maken maar wil wel herhalen: ALS DIE APOTHEEK IETS MOET MAKEN DAN KOST HET GELD !
Waar iemand met de VS vandaan komt weet ik niet. @Marleen, u schrijft zelf : "als die apotheek...." maar voegt er wel aan toe ONZIN.
Niet te geloven hoe negatief mensen kunnen zijn.
Als u puntjes wilt verdienen zal ik u telkens als ik uw naam zie die geven maar wees aub eerlijk ! ! !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Depauw ; uit de vraag was nergens op te maken dat het een speciaal voor mevrouw / mijnheer bereid middel ging, maar lang niet elk middel dat de apotheek zelf maakt, is ZO specifiek dat het voor niemand anders gebruikt kan worden. Ik moet regelmatig zalf laten maken, die gewoon vergoed wordt. (En gebruik ook wel middelen op recept die maar gedeeltelijk of helemaal niet vergoed worden)
Ook gebeurt het regelmatig dat artsen iets voorschrijven dat niet of maar gedeeltelijk vergoed wordt. Met onzin bedoel ik dat op maat maken niet altijd kosten betekent, en kant-en-klaar niet altijd dat het ook vergoed wordt. Alle tussenliggende mogelijkheden kunnen ook gewoon voorkomen. Niks negatiefs aan. En punten moet je gewoon geven voor goede antwoorden, verder niks. Wel denk ik dat je in zoverre gelijk hebt dat vraagsteller er niet zondermeer van uit mocht gaan dat het wel vergoed zou worden OMDAT het op doktersvoorschrift was. Maar dat soort denkfoutjes maken mensen wel vaker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U heeft uw punt duidelijk gemaakt maar ik heb er zo mijn idee over .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen, als een apotheek iets zelf aanmaakt is het over het algemeen geen product wat je nog weken op de plank kan laten liggen. Verder: depauwroger, de VS is de vraagsteller en die heeft het inderdaad nergens gehad over dat er iets aangemaakt moest worden. Dat is een aanname van jou maar je zet het neer als feit. Als je iets niet zeker weet nuanceer dat dan even. Verder marleen, ik snap nog steeds jouw eerste reactie niet: 'in principe moet de apotheek alles zelf kunnen maken. En dat wordt gewoon vergoed. ' Wat bedoel je nu? Er zijn middelen die de apotheek zelf kan maken die NIET vergoed worden en er zijn middelen die de apotheek van de fabriek betrekt en niet vergoed worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarmee bedoelde ik feitelijk niks meer dan dat een apotheker uiteindelijk van huis uit een pillenmaker / draaier is, die in theorie zelf geneesmiddelen moet kunnen maken (al is het tegenwoordig voornamelijk een pharmaceutische supermarkt). En als dat iets op recept is, wordt dat over het algemeen ook gewoonvergoed. het MAKEN bepaald niet of het wel of niet vergoed wordt. Die suggeste wekte Depauw namelijk een beetje in zijn antwoord :dat het ter plekke gemaakt en DUS betaald moet worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah ok, dat is een veel diudelijker verhaal. Dat las ik niet zo. Depauw denkt dat dit verhaal alleen kan als de apotheek dit voor de VS gemaakt heeft en daar was ik het niet mee eens. Mijn zoon was alleen naar de huisarts gegaan omdat ik dacht dat er meer aan de hand was dan een schimmelinfectie (het was dus toch gewoon alleen maar een schimmel) en hij kreeg een recept en moest dus vervolgens gewoon betalen voor een zalfje tegen schimmelinfecties. Helaas belde hij mijn man en hij heeft het dus gekocht voor 6 euro terwijl ik weet dat het bij de Dirx voor minder geld ligt. Dus op recept en betaalt. Natuurlijk worden de meeste middelen op recept gewoon vergoed maar niet altijd. Jammer dat de VS niet meer reageert want vooral dat betaalweigeraar zit mij dwars, dat duidt er op dat het wel speciaal gemaakt was maar het kan ook een communicatiefoutje zijn. Onduidelijke vragen en een VS die niet terugkomt hebben er toe geleid dat depauw zoveel minnen kreeg wellicht? Als de vraag duidelijker gesteld was was die kans veel kleiner geweest.
Ja, het was wel netjes geweest als de huisarts je had gezegd dat je het middel zelf moet betalen. Ik kan me wel voorstellen dat ze dat niet van elk middel weten, maar meestal worden middelen via het computersysteem opgezocht en dan zou het er bij moeten staan.
Misschien ging hij/zij er van uit dat het maar een paar euro zou kosten.
Middelen die je zelf moet betalen kun je vaak zelf ook bij de drogist kopen. Daar ligt de prijs waarschijnlijk lager.
Dus probeer het gewoon even bij de drogist.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik ga er wel vanuit dat het middel niet speciaal voor jou is gemaakt, maar dat het dus een merkartikel is.
Is het wel speciaal voor jou gemaakt dan is het voor de apotheek wel vervelend, want zij kunnen dat middel niet voor iemand anders gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De overheid heeft in het kader van beperking van de zorgkosten een aantal geneesmiddelen aangewezen die de patient zelf moet betalen maar die wel op doktervoorschrift zijn. Onder andere maagzuurremmers en hoestdranken en sommige antischimmelmiddelen, slaapmiddelen en antidepressiva. De apotheek moet die verstrekken en alleen tegen contante betaling. Dat de dokter niet altijd weet of iets wel of niet kostenloos wordt verstrekt is nog te begrijpen want de regels veranderen om de haverklap.
Dat het zo hoog opgelopen is dat je nu als betaalweigeraar te boek staat is wel behoorlijk heftig. Neem contact op met je zorgverzekeraar en zorg dat die kwalificatie van betaalweigeraar wordt ingetrokken want dat kan nog vervelende consequenties hebben in de toekomst.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bovenstaande staat los van de eigen bijdrage. Die wordt sowieso berekend bij medicijnen die de apotheek kostenloos ( wat heet) verstrekt.

Toegevoegd na 23 uur:
Toevallig lees ik in de nieuwste Consumentengeldgids een heel artikel over deze materie. Gids van november nummer 7, 2012. Dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een apotheek is ook maar een winkel.
Als jij daar iets komt kopen, moet je dat betalen.
Dat je iets komt kopen op advies van de dokter, en de spullen vaak vergoed worden door een verzekering doet niet ter zake.
Het zou netter zijn als de dokter, of de apotheker, even gewaarschuwd had dat de olie niet vergoed werd.

Overigens is 20 euro toch ook weer niet zo'n wereldbedrag als daarmee je klachten opgelost worden? (de toonzetting van je verhaal suggereert bijna dat je een fles massageolie op dokterskosten wilde) Gewoon betalen dus! Niet alles in het leven hoeft gratis te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de apotheek mag niet zomaar kosten in rekening brengen. Maar in het voorbeeld dat je noemt doet de apotheek dat ook niet. Je kunt het niet vergelijken met iets wat je koopt.

Heel simpel gezegd zit het zo:
1) Jij hebt een klacht en gaat daarmee naar de huisarts.
2) de huisarts stelt een diagnose en vertelt wat eraan gedaan kan worden
3) je krijgt het middel voorgeschreven wat je nodig hebt
4) je haalt het middel wat je nodig hebt op bij apotheek
5) als je verzekeraar het volledig vergoedt hoef je niets te betalen
6) als je verzekeraar het niet (volledig) vergoedt moet je een bedrag betalen.

De apotheek brengt dus alleen kosten in rekening die voortvloeien uit het middel wat je nodig hebt en de manier waarop je verzekerd bent. De apotheek valt in dit geval dus niets te verwijten. De arts had het niet kunnen vertellen, want hij weet niet hoe je verzekerd bent en of het in jouw pakket wel of niet vergoed wordt.

Eigenlijk begrijp ik het probleem niet goed. Of je het middel nu vergoed krijgt of niet, je hebt spierklachten en daarom heb je een olie nodig. Zou je de olie alleen willen hebben als het gratis is? Of kun je prima leven met de klachten nu je weet dat je het zelf moet betalen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt maar wat ik bedoel is dat vergoeding niet relevant is. Je hebt een medicijn nodig, of niet dat staat los van de vergoeding
het is allemaal afhankelijk van je verzekering: het wordt of wel of niet vergoed.

als je bij je huisarts bent, weet ik inmiddels, eerst zeggen dat je niets zelf kunt(of wilt) betalen, dan krijg je alleen maar medicijnen die vergoed worden...

echter, dit is niet zo handig als DURE medicijnen gewoon niet meer vergoed worden door alle bezuinigingen en er geen wel vergoed ander merk voorhanden is.

antwoord:
ja, de apotheker mag niet vergoede kosten in rekening brengen.

mijn advies:
voor het inleveren van het recept vragen naar de financiële consequenties, of het vergoed wordt of niet.