Kan ik een melding maken van kindermishandeling zonder dat ik weet waar de mensen wonen?

Zat net in een bijna volle bus en toen stapte er een man en een vrouw in met nog een kindje erbij.
Het kindje was een beetje onrustig waardoor de man steed in zijn armpje kneep en hem boos aankeek. Veel mensen zagen dit maar deden niks, keken elkaar alleen geshockeerd aan. Toen we langs een vakantiepark kwamen stapten zij uit. Ik keek nog naar buiten op het moment van wegrijden en zag dat die man het kind een harde trap gaf op zijn rug. Ook dit zagen veel mensen maar deden weer niks. Ik had geen telefoon bij me dus kon ik de politie niet bellen en durfde ik niet aan iemand te vragen om dit te doen. Dacht niemand belt of doet iets dus ik zal wel weer overdrijven maar achteraf weet ik dat ik niet overdreef. Kan ik nu nog de politie bellen en aangifte doen zonder een adres te hebben.

Of wat had ik in zo´n situatie het beste kunnen doen op dat moment.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Je had idd de politie mogen bellen. Echt typisch menselijk dat er niets van gezegt word. Jammer is dat. Je kunt nu alsnog melding maken, want misschien gaat het wel om een ontvoering oid en hebben ze je hard nodig. Vertel in welke bus dat je zat en dat meerdere mensen dit zagen gebeuren. Vertel hoe de man en het kind eruit zagen en wat ze deden. Meer kun je eigenlijk niet doen, maar misschien help je zo wel een eventuele pedofiel, moordenaar of kinderhandelaar op te sporen.

En tja, het kan ook zomaar een vader zijn met een kind dat al de hele dag loopt te zeuren, maar dan nog. Even melden. Een trap in de rug van een kind is niet echt humaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat het kind mama zegt, wil niet zeggen dat die man dan automatisch papa is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles kan. De moeder kan bedreigt zijn, omgekocht, mishandeld (waardoor ze niets meer durft) voorgelogen, of zelfs medeplichtig zijn aan het mishandelen van dat kind. Het kind merkt er niets van en is in de veronderstelling dat moeders zijn enige vorm van bescherming is. Dat terwijl moeders van deze situatie misbruik kunnen maken. Het kan zelfs zo zijn dat het kind ook gedwongen is "de vrouw" moeder te noemen. Uit angst om geslagen te worden doet het kind dit dan maar. Zo zie je, alles kan. Het enige wat ik wil zeggen is dat een kind in de rug trappen niet iets is wat ouders vaak doen, en zeker opmerkelijk genoeg is om er melding van te maken. Succes iig, ik vind dat je goed bezig bent ;) (dat je niets hebt gezegt op dat moment is begrijpelijk, er gaat dan vanalles door je heen en je bent bang om de situatie erger te maken dan het is.) het is ook moeilijk, maar grote mannen die dit zagen hadden er wel wat van moeten zeggen vind ik. Ook groeppen mensen. Maar goed, jezelf niets verwijten, dat je alsnog melding wil doen en er uberhaupt mee zit, laat zien dat je een goed mens bent ;)
Het is waarschijnlijk te moeilijk om de mensen te gaan traceren op hun vakantieadres.
Ik denk niet dat de politie naar hun gaat zoeken met deze aanwijzigingen .
Zelf word ik ook ellendig als ik zoiets zie hoor, slaap er dan zelfs slecht van, maar ja, daar heeft zo,n kind niks aan .
Je kan eventueel aan de politie vragen wat zij doen als je de mensen weer toevallig tegenkomt ?? Dan zal je ze kunnen volgen om te kijken in welk huisje ze verblijven.
De kinderbescherming hoort de mensen serieus te nemen die zoiets melden en gelukkig gaan ze dan wel polshoogte nemen zoals ik laatst hoorde.
Nou joh, ik hoop dat je het een beetje van je af kan zetten,
jammer dat er niemand durfde te zeggen van..he...waar ben jij nou mee bezig...
Ook erg dat die moeder dus niks deed he !!

Toegevoegd na 3 minuten:
Weet je, ik zat er nog even over na te denken...stel dat er in die omgeving ook iemand is die aan de bel trekt...dan is het waarschijnlijk toch handig als ze al iets van jou hebben gehoord, zodat ze de zaak serieuzer oppakken bij meerdere meldingen.
Zeg wat je gezien hebt en hoe ze eruitzagen.
Succes !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je beschrijft, klinkt zorgelijk. Toch moet je erg voorzichtig zijn met dit soort meldingen omdat deze mensen na zo een melding en onderzoek in een systeem komen te staan waar ze niet of nauwelijks meer uit geschrapt worden. Ook als er veel minder aan de hand blijkt te zijn dan doet vermoeden. Verder kan het tot gevolg hebben dat zo'n kind uithuis wordt geplaatst en dat het in een tehuis terecht komt. Veel mensen die met Jeugdzorg te maken hebben gehad of er veel kennis over hebben zeggen niet voor niets dat ze liever hadden gezien dat het kind in kwestie bij de ouders was blijven wonen of nooit met jeugdzorg in aanraking was gekomen. Het blijft een moeilijke afweging, want stel dat er nou wel sprake is van zware mishandeling?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een trap in de rug valt sowieso onder mishandeling, hoe je het ook wendt of keert. En als die man dat openlijk al doet, hoe zal hij zich thuis dan gedragen???