Heeft een ziekenhuis in Nederland het recht om te weigeren hulp te verlenen al betreft het een levensbedreigende situatie?

Vannacht moest ik naar de spoedeisende hulp. Alles is goed afgelopen, maar toen ik daar aankwam moest ik mijn ID laten zien en pasje van de zorgverzekering. Ik had beide gelukkig bij me, maar vraag me af wat er gebeurd was als ik één van de twee of geen van van beide bij me had. Had het ziekenhuis mij mogen weigeren? Ook als mijn leven in gevaar was?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
7.2K

Het beste antwoord

Spoedeisende hulp en legitimeren
Heeft u onmiddellijk medische hulp nodig, dan wordt u eerst geholpen. Is de acute hulp verleend, dan moet u zich binnen 14 dagen bij het ziekenhuis of de kliniek identificeren. Identificeert u zich niet binnen deze tijd, dan moet de zorgverlener de kosten op u verhalen.

Burgerservicenummer in de zorg
Sinds 1 juni 2009 zijn erkende zorgverleners verplicht het burgerservicenummer (BSN) te gebruiken. Dat betekent dat zorgverleners zoals uw huisarts, tandarts, apotheek, ziekenhuis of zorgverzekeraar uw BSN vastleggen in hun administratie en gebruiken bij het uitwisselen van gegevens met andere zorgverleners.

Zorgverleners moeten controleren of u degene bent die hoort bij het BSN voordat ze uw BSN mogen gebruiken in hun administratie. Daarom kunnen zij u vragen om een geldig identiteitsbewijs.
Voor niets gaat de zon op. Je hebt wel recht op hulp, maar het moet natuurlijk ook betaald worden, of door de verzekering, of door jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee dan weigert het ziekenhuis je niet. Het is zelfs zo dat als bewezen is dat je geen verzekering hebt of zelfs geen verblijfsvergunning ze je nog helpen.

Wellicht vragen ze eerst aan een eventuele begeleider het ID.

Toegevoegd na 1 minuut:
"Zonder zorgverzekering kan niet-spoedeisende hulp worden geweigerd. Medische zorg die wel wordt verleend, is voor eigen rekening van de patiënt. "
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagstelling vloeit voort uit het steeds meer in toenemende mate zich negatief opstellen. Heel jammer voor onze goede maatschappij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Panteao: daar gaat het niet om spoedeisende hulp, andere hulp kun je ook in andere ziekenhuizen krijgen.
Als het om een levensbedreigende situatie gaat mag een dokter / ziekenhuis je nimmer de hulp onthouden.

Elke Nederlander heeft de verplichting een hulpbehoevende die in een levensbedreigende toestand bevind te helpen.

Toegevoegd na 2 uur:
Wetboek van strafrecht

Artikel 450

Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Kun je het laatste onderbouwen met enig bewijs, een wettekst bijvoorbeeld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies: +