Kan een bedrijfsarts een medewerker dwingen een huisarts te nemen?

Er bestaat geen verplichting tot het hebben van een huisarts in Nederland ter info.
Indien een medewerker gedwongen kan worden op grond van welke wetgeving kan dit dan? Hetzij gezondheidsrecht hetzij arbeidsrecht.
Ik vraag dit ook met het oog op onderstaande regels:
Vrijheid van keuze van de behandelend arts en behandelingsmethode
Het zelfbeschikkingsrecht van een medewerker brengt met zich mee dat hij zelf bepaalt welke arts hem gaat behandelen. Hij is evenmin verplicht om zich tot een arts te wenden die hem eerder kan behandelen, in vergelijking met een andere arts met een lange wachtlijst. Dat kan zich voordoen als een werkgever heeft laten onderzoeken bij welk ziekenhuis de wachtlijsten het kortste zijn. Het is ook mogelijk dat de werkgever de medewerker een behandeling bij een commerciële bedrijvenpoli aanbiedt, waarvan de werkgever de kosten draagt. Deze vormen van loon (in natura) zullen doorgaans fiscaal onbelast verstrekt kunnen worden. Een medewerker is wel verplicht om zich te laten behandelen wanneer het niet behandelen het herstel in de weg staat of onredelijk lang zal vertragen. Voorgaande betekent dat de medewerker zich niet altijd tot een arts hoeft te wenden, bijvoorbeeld niet ingeval er sprake is van een griepje.

Het staat de medewerker vrij om te kiezen voor de behandelmethode die hij het beste vindt. Leidt een andere methode sneller tot resultaat, dan hoeft de medewerker hiervoor niet te kiezen, tenzij dit een zeer onredelijke vertraging oplevert.

2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
ronron1212
2 jaar geleden
Een huisarts kost je niets dat is volledig verzekerd via je zorgverzekering. Als je ooit naar een specialist moet dan heb je een huisarts nodig dus waarom geen huisarts?
TurfGraver
2 jaar geleden
Nee hoor. Maar een uitkering kan wel stop gezet worden als je niet meewerkt aan je herstel.
tinus1969
2 jaar geleden
Als je geen huisarts hebt, wie diagnosticeert en behandelt dan je ziekte?
mans
2 jaar geleden
Een medewerker kan toch onder behandeling staan van een specialist of een paramedicus bijv. De vraag staat nog steeds. Kan een medewerker daartoe verplicht worden en op grond van welke wet en regelgeving als een huisarts niet verplicht is.
mans
2 jaar geleden
Nee hoor. Maar een uitkering kan wel stop gezet worden als je niet meewerkt aan je herstel. Hmmm ... is het niet hebben van een huisarts niet meewerken aan herstel wanneer een patient wel onder behandeling staat van een specialist die beter is geschoold dan een huisarts?
ronron1212
2 jaar geleden
@mans lees de reacties je kan niet onderbehandeling staan van een specialist je huisarts moet je daarna toe verwijzen anders kan het niet
ronron1212
2 jaar geleden
@mans een specialist is niet beter geschoold dan een huisarts een specialist is gespecialiseerd in een bepaalde richting.
TurfGraver
2 jaar geleden
"Hmmm ... is het niet hebben van een huisarts niet meewerken aan herstel wanneer een patient wel onder behandeling staat van een specialist die beter is geschoold dan een huisarts?"
Kan, wellicht denkt de bedrijfarts dat je huidige "specialist" behandeling onvoldoende bijdraagt aan herstel tot werk.
En dus dat de specialist huisarts beter geschoold is om naar je algehele gezondheid I.p.v. dat ene te onderzoeken.
tinus1969
2 jaar geleden
In aanvulling op @Turfgraver; als je geen huisarts hebt, kan er ook grote twijfel ontstaan aan de 'specialist'; vooral omdat je zonder huisarts niet bij een 'reguliere' specialist komt.
Maar dit is zelden een losstaand probleem; het zal de bedrijfsarts een zorg zijn of je een huisarts hebt - behalve als je slepende medische klachten hebt waardoor je geheel of deels ziek thuis ziek, of aangepast werk wil.
De gehele context is dus relevant; waarom zit je bij de bedrijfsarts? Welke behandeling onderga je bij wat voor hulpverlener/therapeut/arts? Je hoeft hier geen antwoord te geven - maar dat antwoord doet er toe voor je eigen situatie.
mans
2 jaar geleden
Citaat komt van: https://www.arbeidsrechter.nl/ziekte-werknemer-medewerker-rechten-plichten/
tinus1969
2 jaar geleden
@mans, wat bedoel je met je laatste berichtje? je reageert niet op iemand, maar gooit een link over de muur. Doe je dat ook tegen de bedrijfsarts?

Antwoorden (1)

Nee, een bedrijfsarts kan een medewerker niet dwingen een huisarts te nemen. Toch wordt aangeraden wel een huisarts te nemen vanwege een aantal nadelen van het niet hebben van een huisarts.
Nadelen van het niet hebben van een huisarts:
1. Je zult altijd veel contant geld op zak moeten hebben om in geval van nood de huisartsenpost te kunnen betalen: een huisartsenpost kan verlangen dat contant wordt afgerekend.
2. Alleen bij spoed word je gewoon geholpen door een huisarts of huisartsenpost. Is er niet sprake van spoed dan heb je evenveel rechten als een toerist. Dan kan medische hulp worden geweigerd - totdat je je inschrijft bij een huisarts.
3. Er bestaat geen medisch dossier. Bij bijvoorbeeld een ongeval (al dan niet ernstig, zoals je bent bewusteloos of in coma) is medisch over jou niets bekend. De juiste medische hulp wordt mogelijk niet gegeven (= kan niet worden gegeven). Of mogelijk wordt verkeerde medische hulp gegeven.
https://www.independer.nl/huisarts/info/huisarts.aspx