Waar vind ik het EU-verbod op loslopende katten?

Op 27 november 2019 was er massaal in het nieuws dat het volgens de Europese Wet, verboden is om katten los te laten, tenzij onder toezicht.

Nu heb ik via eur-lex.europa.eu op diverse zoektermen gezocht naar een daadwerkelijk verbod, maar ik kan niks tegen komen.

Op welke websites kan ik alle, maar dan ook echt letterlijk alle EU-Regels inlezen? Ik zoek namelijk bewijs dat het daadwerkelijk verboden is.

Kortom, 2 vragen.
Is het echt verboden om katten zonder toezicht los te laten.
En, waar kan ik alle EU-Regels inlezen.

3 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
TurfGraver
3 jaar geleden
Geen idee waar je due regels kunt inlezen maar een verbod op loslopende katten zal je in die woorden er niet in vinden.
Het verhaal (was) dat er wel staat dat we bedreigde diersoorten moeten beschermen.
Door katten te laten loslopen (en wetende welk schade ze aanrichten) zou die wet in overtreding zijn.
Rieneke1
3 jaar geleden
Interessant leesvoer: https://academic.oup.com/jel/advance-article/doi/10.1093/jel/eqz035/5640440?searchresult=1#186166996
Bordensteker
3 jaar geleden
En een interessante (terug)kijktip: de uitzending van Nieuwsuur die dadelijk (zaterdag) begint op NPO2: “Katten verplicht aanlijnen? Elk jaar worden in Nederland naar schatting tientallen miljoenen vogels gedood door katten. De politiek grijpt niet in. Biologen en juristen pleiten daarom voor een proefproces."

Antwoorden (1)

Er is geen EU-verbod voor loslopende katten, maar het is wel een gevolg van onder meer:
"82/461/EEG: Besluit betreffende de sluiting van het Verdrag inzake de bescherming van trekkende wilde diersoorten"
"Richtlijn 2009/147/EG inzake het behoud van de vogelstand"
Een kernpunt is dat voor zover dit mogelijk en passend is, die invloeden te voorkomen, te verzachten of in de hand te houden, die de soort bedreigen of ernstiger kunnen gaan bedreigen.
Het niet meer laten loslopen van katten zou hier een onderdeel van kunnen zijn. Het dier is een van de grootste uitroeiers van diersoorten ter wereld. Alleen al in Nederland worden elk jaar naar schatting 140 miljoen dieren door katten gedood. Meer dan de helft van deze slachtoffers is toe te schrijven aan katten met een eigenaar.
Dat zijn er in Nederland tussen de twee en drie miljoen, naast tienduizenden zwerfkatten. Onder de slachtoffers zijn verschillende typen vogels en zoogdieren, zoals weidevogels en vleermuizen, maar ook reptielen, vissen en amfibieën.
SimonV