In een lootbox, mag het spel weigeren mij te vertellen wat ik kan winnen?

Iedereen kent vast wel de lootbox waar je een paar euro voor betaalt en dan iets kunt winnen.
Mag het spel weigeren mij te vertellen wat ik mogelijk kan winnen?
Dus gewoon hier is een lootbox, ik ga je niet vertellen wat je kunt winnen. Maak maar gewoon wat geld over. Is dit illegaal onder de Nederlandse gokwet?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
TurfGraver
3 jaar geleden
Is dat niet juist de bedoeling van een lootbox?
LeonardN
3 jaar geleden
@Niqqqck Als je in het geheel niet weet wat je kan winnen, waarom betaal je er dan voor?
Je weet toch altijd wat je mogelijk kan winnen met een lootbox?! Namelijk een of meerdere van de ingame-items/skins/dansjes/sprays weetikhetwat.
Als je exact weet wat je zal krijgen is het geen lootbox. Voor zover ik het begrijp mogen lootboxen niet op het moment dat de prijs een geldwaarde representeert, zeg maar als je het item ook weer kan verkopen. https://kansspelautoriteit.nl/nieuws/nieuwsberichten/2018/april/artikel-0/
(mooi ook die laatste zin, 99% zeker bedoelen ze twitch.tv)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@LeonardN ik heb er niet voor betaald, ik zag het toevallig het volgende voorbij komen en vroeg mij af hoe legaal dat was. "Hierbij introduceren wij 3 nieuwe crates. Wat in deze crates zit mogen jullie zelf gaan uitvogelen!" Ik snap dat een crate nooit precies weet wat er uit gaat komen, bv met Fifa weet je dat je een speler eruit krijgt maar niet welke. Ik vroeg mij gewoon af of een bedrijf weg mag laten wat de mogelijheden zijn en niet vertelt of het cosmetisch is, een item dat bepaalde voordelen kan opleveren etc.
LeonardN
3 jaar geleden
"Hierbij introduceren wij 3 nieuwe crates. Wat in deze crates zit mogen jullie zelf gaan uitvogelen!" Kan je de items die in de crates zitten wel of niet verhandelen?

Antwoorden (1)

Ja, zolang de items die je kan verkrijgen door het openen van de betaalde lootboxes geen geldelijke waarde vertegenwoordigen.

https://www.confirmo.nl/wanneer-is-een-loot-box-een-kansspel/
De Kansspelautoriteit is tot de conclusie gekomen dat 4 van de 10 onderzochte loot boxes in strijd zijn met de Wet op de Kansspelen. Dat komt doordat (a) de inhoud van deze loot boxes wordt bepaald door toeval en (b) doordat de te winnen prijzen buiten het spel kunnen worden verhandeld. Ze kunnen online worden aangeboden tegen geld en na betaling worden overgedragen aan de nieuwe eigenaar. Hierdoor hebben de prijzen economische waarde.
Loot boxes zijn volgens de Kansspelautoriteit alleen in strijd met de wet als de in-game goederen, die uit de loot boxes komen, overdraagbaar zijn. Loot boxes waarbij de in-game goederen niet overdraagbaar zijn, zijn daarom niet strijdig met de wet.

Twee voorbeelden om het geheel duidelijk te krijgen.

Overwatch
Bij Overwatch zijn de items die in de lootboxes zitten direct gekoppeld aan je account. Je kan deze dus niet voor echt geld, of zelfs voor "ingame currency" verhandelen.
Dit mag dus, ook al weet je niet precies wat je zal krijgen.

CS:GO
Bij CS:GO zijn de items die in de lootboxes zitten wel verhandelbaar voor geld, je kan dus geld(euro's) in het spel steken met de hoop op items die een hogere eurowaarde vertegenwoordigen dan dat je geïnvesteerd hebt. Dat is de definitie van gokken.
Dit mag niet zonder vergunning.

https://tweakers.net/nieuws/140881/nederlandse-en-belgische-csgo-spelers-kunnen-geen-lootboxes-meer-openen.html
Valve ging over tot het blokkeren van het handelen in items uit lootboxes op basis van kritiek van de Nederlandse Kansspelautoriteit. Die instantie stelde dat de lootboxes onwettig zijn, omdat spelers de inhoud ervan kunnen verhandelen. Dit verhandelen werd eerder onmogelijk gemaakt door Steam Trading en de Steam Market te blokkeren. Dat doel wordt nu op een andere manier bereikt, namelijk door te voorkomen dat spelers de containers kunnen openen.
LeonardN