Kun je met een brombakfiets op een rollerbank gecontroleerd worden?

Hij heeft meer vermogen dan een normale brommer maar dat is nodig voor zware last.
Onbelast haalt hij de 60 en met spullen in de bak houdt het met 40 wel op.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Constructiesnelheid lijkt voor een brombakfiets niet anders te zijn dan voor een gewone bromfiets.
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?f=3&t=9293

En het controleren van de max. snelheid van je brombakfiets gebeurt op de snelheidsmeetbank.
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=3137

Dat je met belading niet meer lekker vlot met het verkeer op de rijbaan mee kunt komen, zal de wetgever een zorg zijn ...

Dus ja, formeel zal de controle op de rollenbank gebeuren – waarmee de mogelijkheid ontstaat om eventueel flinke problemen te krijgen.

Als die snelheidsmeetbank geen rekening houdt met de extra luchtweerstand van de lege bak en de extra belasting door het hogere leeggewicht én de eventuele belading in de bak (en dat lijkt me onmogelijk, want er bestaan naar alle waarschijnlijkheid geen luchtweerstandwaarden voor de verschillende soorten en modellen van bakken), dan zal er vermoedelijk een relatief hoge meetwaarde uit de meting rollen, aangezien de brombakfiets nú leeg al 60 haalt. Wat ook al te snel is.
Deze motor en aandrijflijn zouden een gewone bromfiets zonder laadbak duidelijk nóg harder kunnen laten rijden (en dát is wat je op de snelheidsmeetbank constateert), tenzij hij over zijn maximale toerental zou gaan.

Het lijkt mij een moeilijk geval, waarbij het van het inzicht van de agent zal afhangen hoe die een en ander beoordeelt. Zorg dat je geen aanleiding geeft om naar de rollenbank verwezen te worden. Met het fraaie klassieke uiterlijk (ik heb het over het voertuig) moet dat te doen zijn. Het is voor hen ook een moeilijk geval, waar ze waarschijnlijk geen trek in hebben.
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Ik vind met Googelen (op afbeeldingen) naar “rollenbank” eigenlijk alleen maar afbeeldingen van rollenbanken waar dat probleemloos bij mogelijk zou moeten zijn. Het is meestal een vrij klein ding op de grond, niet iets waar de bakfiets door zijn afmetingen (of gewicht) niet op zou kunnen.