Mag je in een weiland kamperen?

Een paar vriendinnen en ik willen aankomende zomer een fietstocht houden. Om geld te besparen willen we bij boeren in het weiland slapen (met toestemming van de boer nauurlijk). Bij elke boer maar 1 nacht omdat we elke dag verder fietse. Nou heeft een moeder van een van die vriendinnen gezegt dat dit illegaal is. De ene site zegt weer van wel de ander niet. Is het nou wel legaal of niet? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K
Poet
10 jaar geleden
Bij vriendenopde fiets kun je ook best goedkoop overnachten hoor.
http://www.vriendenopdefiets.nl/nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
thanks!

Het beste antwoord

Allereerst heb je toestemming nodig van de grondeigenaar.
Maar veel gemeenten hebben verboden om te kamperen buiten een camping. De politie kan je bekeuren en/of wegsturen. Vooral op plaatsen met veel tourisme (bijvoorbeeld de Brouwersdam of langs het Veluwemeer) wordt er streng opgetreden. Als je achter een schuur of in de boomgaard staat zal dat niet zo 'n vaart lopen denk ik, maar je neemt wel enig risico.
Of het illegaal is hangt dus af van de gemeente af. Dit kan zijn geregeld in de kampeerverordening of, wat meestal het geval is, de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Gemeenten met veel recreatie stellen daar vaak een aparte regeling voor op. Zie de link als voorbeeld, in art. 4.18.
teusvh
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zolang je toestemming hebt van de boer mag het natuurlijk gewoon. Het land is zijn eigendom, en zolang hij het goed vindt mag het gewoon