Mag een advocaat liegen tegenover de rechter?

Indien een advocaat voor honderd procent zeker weet, met bewijs en al,dat zijn cliënt schuldig is,mag hij dit dat verzwijgen tegenover de rechter om vervolgens op slinkse wijze de verdachte toch vrij te krijgen of loopt hij hiermee mogelijk zelf een straf op?

Toegevoegd na 11 minuten:
Als reactie op het eerste antwoord:
Dus met dezelfde condities als in de vraag gesteld,mag verzwijgen dan wel?Kan de verdachte gewoon aan zijn advocaat vertellen dat hij bijvoorbeeld ‘de moord ‘wél gepleegd heeft en gaat de advocaat dan z’n best doen om diegene toch vrij te krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
7.1K

Het beste antwoord

Als je ergens van verdacht wordt en schuldig bent, is het zelfs erg raadzaam dat eerlijk tegen je advocaat te vertellen. En ja, die advocaat gaat dan zijn best doen je vrij te krijgen of in ieder geval zo min mogelijk gestraft te laten worden. En als de strategie om zo min mogelijk gestraft te worden inhoudt dat hij zijn mond houdt over jouw schuld, doet hij dat.

En dat is maar goed ook. De advocaat is er om de verdachte zo goed mogelijk te verdedigen, het is een grondrecht om zo'n verdediging te hebben.

Het alternatief zou zijn dat je zelf je verdediging moet voeren, en dat zou een verschil inhouden tussen een juridisch onderlegd persoon die voor de rechter komt (en gebruik kan maken van alle mogelijkheden tot verdediging) en een niet-juridisch onderlegd persoon (die kansloos is).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee liegen niet. maar er zit een verschil in liegen en niet vertellen wat je weet.
Gesprekken tussen de advocaat en verdachte zijn vertrouwelijk. De rechter mag niet naar de inhoud van die gesprekken vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gedragsregels voor de advocatuur verbieden dit. De advocaat kan tuchtrechtelijk worden gestraft.