bestaat er zoiets als 'eenzijdige' voorrangskruisingen?

een gevaarlijk kruispunt hier is voorzien van voorrangsborden. het verkeer op de doorgaande weg heeft dus voortaan voorrang. Maar de voorrangsborden staan slechts aan één kant. Bij de andere poot van de kruising staan geen borden. is dat toegestaan zo?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Cryofiel
7 jaar geleden
Wat bedoel je? Stel dat ik een kruising op papier teken. De ene weg loopt van links naar rechts, de andere van boven naar onder. Laat de weg die van links naar rechts loopt nu de voorrangsweg zijn. Bedoel je dat verkeer dat van links naar rechts rijdt voorrangsborden ziet, en dat verkeer dat op diezelfde weg van rechts naar links rijdt geen voorrangsborden ziet?
Cryofiel
7 jaar geleden
Wat bedoel je trouwens met "voorrangsborden"? Bedoel je het bord "u bent degene die voorrang heeft", of bedoel je het bord "u moet hier voorrang verlenen"?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tekening met paint maken en uploaded naar een openbare fotosite zou helpen idd
erotisi
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Voorrangskruispunt Als er een B3 bord staat dan lijkt het me niet aannemelijk dat dat bord maar aan kant staat, want dat bord toont duidelijk aan dat beide zijwegen voorrang moeten geven of je nu van links of rechts komt. Staat er een B5 bord maar aan één kant, dan is dat toch een aparte situatie die op zich wel kan maar omdat dergelijke borden gebruikt worden in gevallen dat er maar één zijweg is en dus niet echt een kruispunt is lijkt dat toch niet mogelijk. Maar wie weet is er een abuis gemaakt en is ook dit bord gebruikt voor echte kruispunten...... Een B4 bord heeft gezien de situatie niet echt een toegevoegde waarde.

Antwoorden (1)

Verkeer van rechts heeft al voorrang.
Voorrangsborden in die richting zijn daarom overbodig en worden om zuinigheidsredenen niet geplaatst.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is niet alleen uit zuinigheid, maar hoofdzakelijk uit veiligheid. Om Belgische taferelen te voorkomen waar je soms door een oerwoud aan borden niet meer snapt wat nu precies de bedoeling is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Daar had ik nog niet aan gedacht!
Weer wat geleerd :-)