Is get wettelijk strafbaar om iemand onder tandpasta te smeren?

Mijn zoon word al jaren gepest. Met een excursie naar londen werd hij helemaal ondergesmeerd met tandpasta, op zin hoofd en kleren. Zijn huid is heel erg geïrriteerd
En zijn ogen doen pijn. Kan ik de dader hiervoor aangeven? Wat is de straf en waar valt het "delict" onder

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (18)

Het lijkt me wel het is openbaar vernederen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gebeurd in Londen, dus het delict heeft daar plaats gevonden. Je maakt met het insmeren met tandpasta inbreuk op de integriteit van het lichaam. Je kan dus aangifte doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit geval is het gedaan met opzet om iemand voor schut te zetten en pijn te doen. Hier kun je zeker aangifte van doen. Maar het gaat om kinderen en die doen wel vaker dingen waar ze niet over nadenken en met een strafblad kom je later niet zo makkelijk aan het werk. Je zou ook kunnen overwegen naar de school of excursieleiders te stappen en aan geven wat er is gebeurd. Ook zou je contact op kunnen nemen met de ouders van de pesters. Zelf of via school (of via waar dan ook de excursie van was).
Misschien heb je iets aan onderstaande website van stichting zinloos geweld. Die hebben heel veel informatie over kinderen en pesten en wat je eraan kunt doen. Hier kunnen organisaties ook aan deelnemen om pesten te stoppen of te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is zwaar pesten. Ik denk niet dat je diegene kan aangeven als je nietweet wie het is. Het wordt helemaal lastig als het iemand is geweest die in Londen woont. Maar is het iemand van de school en je zoon weet wie het is kun je het proberen. Succes en sterkte !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou dit zeker melden op school, waar was de leiding op het moment toen het gebeurde? Wangedrag moet meteen de kop in worden gedrukt en de meeste scholen kennen toch ook het pestprotocol. Sterkte met je zoon!

Toegevoegd na 5 minuten:
Hoe kan het dat dit al jaren duurt? In zulke situaties hadden ze ook een extra oogje in het zeil moeten houden aangezien je zoon vaker het slachtoffer is. Als school er niet uitkomt of niets aan doet zou ik zeker aangifte doen bij de politie/schoolinspectie en overwegen om van school te veranderen, hij met zich ook veilig voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+++
Als ik me niet vergis werd Rita Verdonk in haar tijd als staatssecretaris besmeurd met enkele druppels ketchup. Dat gebeurde in Amsterdam op het Koningsplein. De dader werd opgepakt. Wat met enige regelmaat gebeurt is het gooien ven een taart. Wordt men ook voor opgepakt.
Iets in iemands ogen smeren lijkt mij een vorm van mishandeling cq aanranding. En als dit door Nederlanders is gedaan valt het onder het Nederlandse strafrecht denk ik. Als u weet wie het hebben gedaan kunt u in ieder geval juridisch advies inwinnen. Pesters moeten niet denken dat ze alles kunnen maken en daar nog mee wegkomen ook!
Misschien helpen de volgende websites u verder. Ik wens u veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Nederlands strafrecht is niet van toepassing op gebeurtenissen buiten het Nederlands grondgebied.
Dit valt onder mishandeling. Ze zullen hem vastgehouden hebben, en dat zal niet zachtzinnig gegaan zijn. Bovendien weten die daders best dat het niet goed voor je huid en ogen is om helemaal ingesmeerd te worden met tandpasta, en het bewust benadelen van de gezondheid valt óók onder mishandeling.

Het is alleen wel een probleem dat het in Londen is gebeurt, en dus inderdaad onder het Britse strafrecht zal vallen. Probeer dat maar eens aan te kaarten.

Overigens, als je zoon al jaren wordt gepest, lijkt me zomaar dat hij wel vaker wordt vastgegrepen, geduwd, getrokken, geslagen, pootje gehaakt etc. Veel van wat scholen beschouwen als 'normaal pestgedrag', is gewoon wettelijk gezien mishandeling. Ook bedreiging, iets dat helaas veel voorkomt op scholen, is gewoon strafbaar.

Ik weet dat scholen vaak proberen te sussen en aangiftes ontmoedigen, maar wat mij betreft zouden ouders véél vaker aangifte mogen doen. Wat niet acceptabel is van die dronken kerel in een bar is óók niet acceptabel van kinderen/jongeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord maar ik wil toch een kanttekening zetten: Je zal als school een scheidslijn moeten trekken tussen wat systematisch pesten is en wat puberale/studentikoze (zeker de hoogste klassen gaan al snel die richting uit) grappen zijn of domweg uittesten van de ander (is deze knakker cool of een sufmuts?). Leerlingen zullen altijd een pik orde vast stellen en degene die onderaan de voedselketen staat zal zich daar nooit goed bij voelen. Of die nu wel of niet actief gepest wordt. Even zo goed doen de pesters doorgaans ook vreemde dingen met elkaar. Het verschil zit puur in de intentie en hoe het slachtoffer er mee om gaat en verschillen zijn niet altijd duidelijk. Scholen zijn vaak erg slecht in staat om die sociale rangen echt goed in kaart te brengen laat staan om er adequaat mee om te gaan. De meeste pesters hebben ook een boel goede eigenschappen en die zullen ook erg zichtbaar zijn (in tegenstelling tot het ongelukkige muurbloempje). Mogelijkheden tot hardere maatregelen hebben ze al helemaal niet en dat maakt het ontzettend moeilijk om van de echte rotte appels af te komen. Ze hebben namelijk nog steeds recht op onderwijs. Daarbij is het veel belangrijker hoe iemand met dat soort dingen om gaat. Aangifte doen kan even zo goed averechts werken. Iemand wordt gepest omdat die persoon niet voor zichzelf op kan komen. Justitie het probleem laten oplossen bevestigd dat eigenlijk alleen maar. Alleen de pester laten straffen zal dan niet werken. Je moet beide kanten aan pakken. De pester zal met een professional gaan praten maar de gepeste ook. Iemand weerbaarder maken is echter niet zo heel gemakkelijk.
Ga eens bij uzelf ten rade.

Als uw zoon al jaren gepest wordt, welk effect heeft het gehad toen u op school kwam om dat gepest een halt toe te roepen.

Indien er maar 1 mogelijkheid was om uw zoon NIET mee te laten gaan op excursie, dan had ik dat met beide handen aangegrepen.

Men kan niet alles voorkomen, maar men behoeft het niet in de hand te werken, temeer omdat dat gepest als een rode draad door zijn leven loopt.

De begeleiders(sters) zijn verantwoordelijk voor de orde
tijdens de excursie en het evt onderkomen.

Derhalve zijn die aansprakelijk.
Een goed onderbouwde klacht indienen tegen de medeleerlingen en de begeleiders(sters)

Het beste kunt u zich laten informeren via eerder vermelde links.
Lees eerst jurisprudentie daarover, want vaak zijn het grijze gebieden. (pesten, ontgroenen, weddenschappen etc).......

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebben ze bij mij ook gedaan overal op me hand en over mijn kleren het is in Londen gebeurt dus niet strafbaar (hier) praat erover met zijn mentor. Veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat afschuwelijk voor je zoon! Zelfs die uitstap naar Londen is een akelige ervaring. Een blijvende, negatieve herinnering....

Is er een gesprek geweest met de school? Je zou aangifte kunnen doen tegen die pesters omdat dit weer een incident is een een lange rij van pesterijen. Waar is het eind?

Op tv is momenteel een programma "Gepest". In-triest hoe de impact van pesten kan zijn op mensen....

Zorg voor een doktersverklaring en maak foto's van de huid. Als bewijs.

Geen idee wat de straf is. Mogelijk een waarschuwing. ar het kan afschrikken voor die daders. Niet meer lijdzaam ondergaan! Dit MOET stoppen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praat met een bureau voor rechtshulp. Misschien is aangifte verstandig. Bovendien is wellicht een civiele procedure voor schadevergoeding/smartengeld aan te bevelen. Desnoods zou een brief aan de ouders met een eis voor een flinke geldsom, geschreven door een advocaat, misschien goed helpen.

Waarom heeft u het zo ver laten komen? U moet er nu wel direct iets tegen gaan doen, en dat niet meer opgeven!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat is iets wat veel te ver gaat. dus je kan hier zeker stappen mee ondernemen , want nu is het tandpasta maar als je niks doet wat zou dan het volgende zijn , en ik zou ook zeer zeker de evt dokterskosten op hun verhalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is alleen grappig als het een geintje is van vrienden onder elkaar. Als pesten kan ik me erg kwaad maken over zoiets. Ik zou niet naar leraren en dergelijke gaan. Dat haalt niets uit en is alleen vernederend voor je zoon.
Toen mijn broer zonder reden in zijn gezicht werd geslagen is mijn vader ook naar do politie gegaan en is de verantwoordelijke gewoon voor de rechter gesleept. Hij moest sowieso al alle proceskosten betalen en dat is nog maar een begin.

Ik zeg doen. Zal ze leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al is het alleen huidirritatie, het is aanbrengen van lichamelijk letsel. Je kan in ieder geval bij de politie je verhaal vertellen en je zoon zijn huid laten zien dan kun je vanzelf aangifte doen en kan de politie de betreffende daders opzoeken.

Sterkte voor je zoon, ik vind het vredelijk om te lezen en hopelijk heel veel succes met het eventueel aangeven van de daders, dat ze maar goed gestraft mogen worden.

Wat verlang ik nu eigenlijk nog naar de tijd met de dorpsgek die op een podium werd vastgebonden en met rotte tomaten en eieren werd bekogeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wettelijk strafbaar lijkt mij erg ver gezocht,echter lijkt mij dit een pesterij op een school uitje. Deze worden naar het buitenland meestal pas op de middelbare school gedaan, dus hoe oud is hij en waren er geen leraar krachten of begeleiders in de buurt? Als dit echt een welgemeende vraag is,lijkt het mij onder pesterij vallen en zou het door de school opgelost moeten worden....ik ben er bijna zeker van dat een aanklacht niet helpt.Voor pijn in zijn ogen moet hij naar de huisarts er kan er misschien ook met hem even gesproken worden. Ik zou als ouder zeker de school benaderen als het echt al zolang duurt. Pesterijen op jonge leeftijd en op scholen is nu enorm onder de aandacht in diverse tv programma's en kan kinderen blijvende schade opleveren, ik zou hier niet verder op een antwoord wachten maar zelf stappen ondernemen bij de school, en luisteren die niet dan kan U altijd naar de politie om daar advies in te winnen. Nogmaals ( zonder beledigend te willen overkomen) als dit een eerlijke vraag is,dan wens ik U veel geluk, maar als Uw zoon al op de middelbare school zit en dit al jaren speelt moet er toch ook al eerder met school,maatschappelijk werk oid al contact zijn geweest.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk hoe serieus je het aan wil pakken. Bij ons werd dit vroeger op kamp standaard gedaan met iedereen die in slaap viel tijdens de nacht dat ze hadden afgesproken dat iedereen wakker zou blijven. Ik val nogal makkelijk in slaap, dus ik ben geregeld met een krokant tandpasta-korstje wakker geworden, tot grote hilariteit van de plaaggeesten / pesters. Kwestie van onder de douche gaan staan en doen alsof het je niks kan schelen.

Is hij de enige waarbij het gebeurd is en is het bedoeld als treiteren? Of zijn er meer slaapkoppen die deze 'behandeling' gekregen hebben en was het daarna afgedaan?
Als het treiteren was en alleen tegen je zoon gericht, zou ik er aangifte van doen. Als het deel was van het gerotzooi dat bij een excursie hoort, zou ik er niks mee doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie artikel 300 uit het Wetboek van Strafrecht: (citaat)

1) Mishandeling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie.
2) Indien het feit zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
3) Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.
4) Met mishandeling wordt gelijkgesteld opzettelijke benadeling van de gezondheid.
5) Poging tot dit misdrijf is niet strafbaar.

Je kunt dus aangifte doen en dat zou ik als het mijn zoon zou zijn zeker doen!
Laat de medemens maar weten dat de andere medemens kwetsbaar is, door dit te doen maak je een statement en ga je staan voor jezelf.

Sterkte met je zoon, want pesten is verschrikkelijk. Het lijkt erop dat sommige mensen nog steeds in de middeleeuwen leven!

Probeer er tevens boven te staan en juist medelijden en compassie te hebben met de zielige mensen die tot zo'n daad in staat zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg vind ik dit. Maar is het niet tijd om eens te gaan praten of na te gaan waarom hij steeds gepest word., zodat er stappen ondernomen kan worden?

Ik vind het verschrikkelijk voor uw zoon als hij zo door het leven moet. Ik zou liefst persoonlijk de situatie daar opnemen en alles uit de kast willen halen om ervoor te zorgen dat het afgelopen is met dat gepest. Maar ik kan niet de hele wereld op mn nek nemen, maar vraag u lees alles over pesten. Kijk op welke manier u uw zoon kunt helpen alstublieft.

U kunt nu de dader aangeven, maar het probleem blijft. Er moet iets gebeuren vind ik.

Dit mag niet doorgaan en u moet alles uit de kast trekken. Desnoods uw zoon leren de pestkop(pen) meestal is er een aanstichter) terug te pakken niet door zulke dingen als die tandpasta, maar door hem te leren dat pestkoppen ook gevoelige plekken hebben en ze dat laten merken. Want pestkoppen zijn als de dood dat ze zelf gepest worden en daar kun je gebruik van maken door je zoon