mag een collega nog een vast contract krijgen als er al fusiebesprekingen zijn?

een collega heeft een maand geleden een vast contract gekregen, maar er zijn inmiddels al fusiebesprekingen waarbij al gesproken wordt over veel ontslagen in ons bedrijf. Mag de werkgever dan nog wel iemand een vast contract geven? Is dat eerlijk naar de medewerkers die al veel langer een vast contract hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (4)

Ja, dat mag.

Ja, het is ook eerlijk naar de andere werknemers die een vast contract hebben. Een vast contract beschermt alleen maar de eigen arbeidspositie. Niet de arbeidspositie ten opzichte van anderen. Het zo juist egoïstisch van de andere werknemers zijn als zij de collega geen brood gunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn hier verschillende mogelijkheden. Misschien was ten tijde van het aanbieden nog niets bekend over de komende fusiebesprekingen. Of men wister al wel van, maar vond dar deze collega zo goed voldoet, dat ze bij een eventuele ontslaggolf gespaard moet blijven.
En misschien gaat zij net als andere collega's er ook uit.
Het gaat er bij zo'n fusie niet om of je al lang in dienst bent met een vast contract, maar of je vervangbaar bent, dus of je wel goed voldoet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me niet verstandig dat een werkgever iemand een vast contract geeft in die omstandigheden maar er rust geen verbod op.

Als bekend is dat er een fusie aan zit te komen (waarbij men meestal met minder mensen verder zal moeten) zie je eerder dat (bijv.) in de fusieperiode uitzendkrachten het werk overnemen waarvoor normaliter mensen op contractbasis zouden zijn aangenomen. Verder zie je dat tijdelijke contracten niet worden omgezet in vaste. Zo wordt ervoor gezorgd, dat zo weinig ontslagen zullen vallen onder het vaste personeel.

Overigens is het niet zo, dat mensen die al langer een vast contract automatisch een grotere kans hebben een fusie te 'overleven'. In de regel gaat (moet) het als volgt:
Er wordt gekeken hoeveel mensen er zijn in een bepaalde functiegroep na de fusie met het andere bedrijf. Dat zijn er in de regel meer dan men nodig heeft. Vervolgens wordt deze groep ingedeeld in leeftijdscategorieën. Als er geen herplaatsingen e.d. mogelijk zijn, zullen er ontslagen vallen. De ontslagen vallen dan in dezelfde verhouding als men mensen heeft in die verschillende categorieën.

Dit systeem voorkomt het ongewenste 'first in first out' want hierdoor zouden alle jonge mensen het veld moeten ruimen - omdat deze meestal relatief kort in dienst zijn - en zouden alle 'ouderen' kunnen blijven 'zitten'. Binnen de leeftijdscategorie zelf wordt weer gekeken hoe lang iemand in dienst is. Wie dus in een bepaalde leeftijdscategorie een langer dienstverband heeft, is in het voordeel boven de persoon in dezelfde leeftijdscategorie die er pas bij is gekomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
first in first out’ moet uiteraard zijn: 'last in first out'
Computoon
11 jaar geleden
Natuurlijk kennen we het achterliggende verhaal natuurlijk niet, maar het kan best zijn dat deze collega zichzelf in de afgelopen periode bijzonder waardevol heeft gemaakt. Zo'n medewerker wil je natuurlijk vastleggen voor langere tijd.

Dat er fusiebesprekingen zijn doet er eigenlijk niet zoveel toe. Misschien dat de timing niet zo heel erg handig is, maar een fusiebespreking kan afketsen en dan moet je als bedrijf je eigen broek zien op te houden. Als je nieuwe collega daar een bijdrage in kan leveren, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.