Krijg je nog een VOG nadat je bent aangehouden en bekeurd wegens verstoring van de openbare orde?

Ik ben tijdens een voetbalwedstrijd (volkomen onterecht) aangehouden door de politie en bekeurd wegens verstoring van de openbare orde. Ik kon op dat moment het boete bedrag van €120 niet betalen waardoor ik het automatisch laat voorkomen. Deze zaak loopt nog. Als ik schuldig wordt bevonden, kan ik kan dan nog wel een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) krijgen van de gemeente? En wat als de zaak nog loopt, kan ik, als hij later geweigerd zou worden, dan nu nog wel een VOG krijgen?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
7K

Het beste antwoord

Bij de VOG wordt naar de laatste vier jaar van iemands strafblad gekeken. Dit is de ‘terugkijktermijn’. Heeft een persoon binnen die vier jaar niets op het strafblad staan, dan krijgt hij de VOG. De terugkijktermijn voor jeugdigen is zelfs verkort tot twee jaar. Jongeren tot 23 jaar komen dus sneller in aanmerking voor een VOG. Deze terugkijktermijnen gelden alleen niet als iemand met justitie in aanraking komt wegens zedendelicten of ernstige geweldsdelicten. Ook voor specifieke beroepsgroepen is het mogelijk dat de terugkijktermijn langer is. Voor taxichauffeurs kijkt Justis bijvoorbeeld vijf jaar terug.

Justis kijkt of de delicten op het strafblad een risico opleveren voor de baan of studie waarvoor de VOG wordt aangevraagd. Zo kan iemand wel een VOG krijgen voor de ene functie maar niet automatisch ook voor een andere baan.

Niet alle overtredingen van de wet tellen mee bij de VOG-beoordeling. De VOG kan alleen worden geweigerd als een strafbaar feit op het strafblad staat, maar niet alle overtredingen van de wet staan op het strafblad. Denk bijvoorbeeld aan een kleine snelheidsovertreding, rijden zonder helm of zwart rijden. Kortom, veel kleine overtredingen worden niet betrokken in de beoordeling van de VOG-aanvraag. Ook belangrijk om te weten: heb je je straf uitgevoerd bij HALT, dan staat dat niet op je strafblad. HALT vormt dus geen probleem bij de afgifte van de VOG.

Aan het wel of niet afgeven van een VOG gaat een uitgebreid beoordelingsproces vooraf. Dat proces is opgebouwd uit twee stappen: zie bron
https://www.justis.nl/Nieuws/2014/jongeren-schatten-kans-op-vog-te-laag-in.aspx?cp=123&cs=56671

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je dus nu nog geen strafbare feiten hebt gepleegd (nog geen veroordeling) zul je er nu dus wel een krijgen.
Maar als je wel veroordeeld wordt voor openbare geweldpleging, wordt het inderdaad lastiger, maar niet onmogelijk. Zeker als je nog minderjarig bent wordt er soms anders mee omgegaan (afhankelijk van de omstandigheden), maar anders moet je het over 2of 4 jaar, mocht het delict van belang zijn voor de baan of studie, nog een keer aanvragen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Correctie: Ook het verdachte zijn heeft invloed op het al dan niet afgeven van een VOG. Je zult ook nu dus al daar hinder van kunnen ondervinden.
Alle justitiële gegevens, dus ook openstaande zaken, mogen tegen iemand worden gebruikt bij het beoordelen van een Verklaring Omtrent het Gedrag-aanvraag. Er is sprake van een openstaande zaak, zodra de politie de zaak bij het OM is.
erotisi
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Zie http://www.vanoostenadvocaten.nl/nl/publicaties/eigen-publicaties/verwarring-over-weigering-vog-aan-verdachten