Wat van stappen kun je ondernemen tegen geluidsoverlast door honden?

Wij wonen al zo'n 20 jaar naast dezelfde buren. Na 17 jaar hebben we 1 akkefietje gehad en sindsdien is het contact slecht. Onze buurman heeft een nieuwe vrouw en hij heeft geen contact meer met zijn zoon. Hij zit samem met zijn vrouw al tientallen jaren met een uitkering thuis.

Wij hebben sinds corona ontzettend last van onze buren. Ze klussen de hele dag (terwijl ze een uitkering hebben omdat ze geen fysiek werk kunnen doen maar dat terzijde) en ze hebben een hond aangeschaft.

Ze laten de hond poepen in de tuin, we ruiken het en we zien hem meerdere keren per dag met een schep met daarop een hondendrol uit de tuin lopen om het weg te gooien in de bosjes.

De hond blaft de hele dag en wordt maar eens in de week uitgelaten. En met de hele dag bedoel ik het niet letterlijk maar wel minstens 50x in het uur. Als wij naar buiten gaan en de deur gaat open, ik doe het raam open, er komt een ambulance aan noem maar op en die hond begint voor minuten te blaffen. Hij is ook erg agressief maar hij kan ons niet bijten want hij mag niet uit de tuin.

De andere buren geven aan ook ontzettend last te hebben maar willen geen ruzie. Ik wil onze situatie niet escaleren maar er zijn meerdere indicaties dat die hond gewoon niet goed is opgevoed. Je ziet wel dat ze van hem houden en dat maakt het lastig.

Welke serieuze stappen kun je hier tegen ondernemen dat de hond verplicht een korf moet dragen door het blaffen of misschien zelfs uit huis geplaatst wordt door de geluidsoverlast?

een jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
ronron1212
een jaar geleden
De zelfde als bij normaal overlast.
Z512099
een jaar geleden
Blaft de hond ook ‘s nachts?
steid
een jaar geleden
Dat het niet relevant is geef ik zelf ook al aan alleen dat schetst wel de situatie van die mensen. Ze zijn de hele dag thuis met een uitkering maar toch zijn ze de hele dag fysiek bezig. De hond wordt niet uitgelaten vandaar het poep scheopen in de tuin, dat lijkt me wel relevant. Als een hond niet wordt uitgelaten wordt die niet oud en dat lijkt me verwaarlozing
Inekez1
een jaar geleden
Je haalt wel van alles bij elkaar nu. Je stoort je er kennelijk aan dat je buren de hele dag thuis zijn. Maar je weet precies wat ze de hele dag doen, dus blijkbaar ben je zelf ook de hele dag thuis? Dat iemand is afgekeurd (door fysieke en/of mentale problemen) wil niet zeggen dat hij dan maar de hele dag op de bank voor de tv moet zitten. Misschien is hij wel een hele dag aan het klussen met iets wat zonder zijn beperking in een halve avond na het werk had gekund. Mensen met mentale problemen krijgen vaak juist het advies om thuis (in hun eigen veilige omgeving) lekker fysiek aan de slag te gaan met een hobby of klus.
Inekez1
een jaar geleden
Beperk je tot het probleem: als de hond inderdaad overmatig veel blaft, dan is dat het probleem. Dat hij nooit wordt uitgelaten kan daar mede oorzaak van zijn. Je maakt je nu druk over het welzijn van de hond qua uitlaten, maar stelt wel voor een muilkorf te laten dragen in de eigen tuin tegen het blaffen? Dat komt het dierenwelzijn natuurlijk niet ten goede.
Inekez1
een jaar geleden
Als jij en de andere buurtbewoners ruzie willen vermijden: praat MET de buren, niet OVER ze. En beperk je tot de feiten: geluidsoverlast door het blaffen en stankoverlast van de poep.
steid
een jaar geleden
Ja ik ben de hele dag thuis omdat ik vakantie heb van school. Hij blaft vaak om 2 uur snachts als de buren snachts gaan roken want hij schrikt van alles en blaft naar alles ook auto's die langskomen. Nogmaals ik weet dat de rest niet relevant is en dat heb ik ook 2x aangegeven dat is puur frustratie. Wij praten best goed met de buren en we weten ook waarom ze thuiszitten. Een hernia en zijn vrouw heeft niks maar toch een uitkering (haar eigen woorden). Ik denk toch dat we het beste kunnen praten maar de buurman staat bekend als iemand die snel boos kan worden dus je maakt er misschien nu iets mee kapot en dan wordt het een burenruzie. Het enige wat ik wil is dat die hond weggaat of er een oplossing komt voor het geblaf. Ze doen er duidelijk niks aan en het beest wordt en is niet goed opgevoed. Hij wordt niet uitgelaten dus dat lijkt me verwaarlozing elke hond moet toch gewoon 3x per dag worden uitgelaten?

Antwoorden (1)

"Stappenplan bij overlast blaffende honden
Praat eerst met je buren over de hondenoverlast. Misschien kan de hond op angsttraining of kun jij op de hond passen als je buren weg zijn. Voor je buren zelf is het waarschijnlijk ook niet prettig dat de hond zoveel blaft. Of misschien zit de hond alleen thuis en weten je buren niet dat de hond zo blaft. Praten is vaak de beste manier om de overlast te stoppen. Kom je er samen met je buren niet uit? Dan is er in veel gemeenten buurtbemiddeling. Hier moeten wel beide buren aan mee willen werken. Ook kunnen jullie naar een mediator.

Willen je buren niet meewerken? Meld de overlast dan bij de gemeente en bel de politie of de wijkagent. De notitie bij de politie, kun je later als bewijs gebruiken. Is er sprake van verwaarlozing en/of mishandeling van de hond(en), bel dan de dierenpolitie. Houd bij wanneer en hoe lang er overlast is en vraag andere buren dit ook te doen en naar hun ervaringen. Hoe meer buren aangeven dat ze overlast van de hond(en) hebben, hoe sterker je staat.

Het laatste redmiddel is naar de rechter stappen. Vraag in dat geval altijd eerst advies aan een jurist. Je moet énige overlast van je buren accepteren, zeker als het hoort bij activiteiten rond het huis. Pas als de hondenoverlast maatschappelijk onacceptabel is, kun je stappen ondernemen."
NB:
En de rest is allemaal niet relevant voor het probleem (de nieuwe vrouw, geen contact met de zoon, het klussen, de poepschep, enz. enz.) Zo krijgt de zaak wel een hoog De Rijdende Rechter-gehalte...
Toegevoegd op 03 september 2022 10:21: tekst
Computoon
een jaar geleden