Mag een jongere (<18) een keukenmes hanteren in de keuken?

Messen die niet verboden zijn vallen kennelijk onder Categorie 4 WWM. Maar jongeren onder de 18 mogen ze niet hanteren, lees ik op Wikipedia (pagina Wet wapens en munitie). Betekent dat ze ook niet mee mogen helpen in de keuken en daarbij een keukenmes mogen hanteren?

En mogen ze een zakmes bezitten (toen ik een kind was had ik een Zwitsers legerzakmes en niemand maakte daar bezwaar tegen)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De wet maakt duidelijk onderscheidt waàr het mes zich bevindt, of meer de drager.
Een aardappelschilmesje is op jouw aanrecht geen wapen, maar ga jij naar een voetbal wedstrijd met datzelfde mesje dan is het wel een wapen.

Dus.in de krijgen mag je messen gebruiken, tenzij je er iemand mee gaat bedreigen dan wordt het ook weer een wapen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Krijgen =keuken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Is niet helemaal waar.
Er is natuurlijk verschil tussen een mes hebben in de keuken op je werk of rondlopen op straat met een koksmes.
Je mag gewoon met een koksmes werken hoor.
Ben niet helemaal thuis in de wapenwet, maar volgens mij wordt er ook onderscheid gemaakt tussen messen met 1 of 2 snijvlakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de keuken worden geen messen genoemd in categorie 1 gebruikt.

De wet zegt: het is niet toegestaan voor personen jonger dan 18 jaar om een vast mes bij zich te hebben of aan een persoon jonger 18 jaar een vast mes te geven. Ook boven de 18 jaar mag je vaste messen niet dragen of makkelijk kunnen pakken, je mag ze wel goed opgeborgen bijvoorbeeld in je rugzak bij je hebben.

Dit is natuurlijk een heel ander verhaal dan het beroepshalve gebruik in een afgesloten ruimte waaronder een keuken of slagerij kunnen vallen. Zolang jij niet met de koks of slagersmessen over straat loopt, kunnen leerlingkoks of slagersleerlingen de benodigde messen onder eventueel onder begeleiding, straffeloos gebruiken voor hun werkzaamheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer zo'n typisch voorbeeld waarom ik wikipedia als een onbetrouwbare bron zie.

Het niet mogen hanteren van bepaalde messen heeft niets te maken met de wet wapens en munitie maar met de arbeidswetgeving.

Een mes wordt daarin gezien als een gevaarlijk object (zoals ook bepaalde machines) waar ernstige verwondingen mee kunnen gebeuren en daarom niet gehanteerd mogen worden door een 18jarige mits onder begeleiding van een leermeester of een vakdiploma.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met het laatste ben ik het niet eens, bij een supermarkt bijvoorbeeld mag je vanaf je 16e aan die machines en messen komen(ook zonder begeleiding en diploma's). Dus dan mogen koks het ook vanaf 16 jaar lijkt mij.