Waarom is camerabeveiliging illegaal?

Mogen mijn eigendommen vernield worden, en moet ik lijdzaam toezien en telkens voor de schade opdraaien, terwijl ik kan aantonen wie de schade heeft aangebracht?

Toegevoegd na 8 minuten:
Het gaat met name om mijn auto, welke op de openbare weg geparkeerd staat.

jc54
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (7)

schending van privacie?
ik vind wel idioot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
Ja, mijn privacy telt dan niet meer..........
Als mijn eigendommen geschonden worden, is dat toch ook schending van privacy?
Camerabeveiliging is niet illegaal. Het ligt er maar net aan of je duidelijk maakt aan mogelijke 'bezoekers' dat er camerabewaking is.

Toegevoegd na 1 uur:
Ah, als het om de openbare weg gaat, heb je geen schijn van kans. Het maken van opnames op de openbare weg is net zo strafbaar als het vernielen van andermans eigendom...
Helaas voor jou zit het zo in elkaar.
itsme
14 jaar geleden
In jouw pant (huis) mag je camera's plaatsen waar jij wil! Dit is m.i. niet illegaal! Ook de opgenomen beelden kunnen als bewijsvoering in aanmerking komen. Niemand heeft het recht om jouw eigendommen te vernielen en hoef je met je 'beeldmateriaal' niet lijdzaam toe te zien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag geen opnames maken van de openbare weg zonder een gerechtelijk bevel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
Ja, en zo'n gerechtelijk bevel krijg je niet als particulier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan mag je alleen mensen filmen die het goed vinden dat ze gefilmd worden; als iemand protesteert moet je het gedeelte van de film waar hij op staat verwijderen.
Dat komt omdat alle andere mensen die daar langslopen recht hebben op privacy. Niet die 1 die jouw auto beschadigd.

Misschien loopt er wel een stel langs je camera die niet samen gezien willen worden?

"
Wet Bescherming Persoonsgegevens

de wet van toepassing is wordt o.a. bepaald door;

* Zijn de personen herkenbaar in beeld
* zijn de personen evt. in kombinatie met andere gegevens identificeerbaar
* worden de gegevens op een systematische wijze vastgelegd
* is er sprake van een verzameling gegevens

De regels zijn:

* Voor de aanleg van een VCT-registratie is vereist dat de houder hierbij een redelijk belang heeft (voor de particuliere sector) dan wel dat deze noodzakelijk is voor diens taak (publieke en semi-publieke sector). Hiervoor is bepalend in welke mate en vanuit welke positie de houder verantwoordelijk is voor of belast is met het uitoefenen van toezicht en beveiliging. De reikwijdte van zijn belang of zijn taak zal hierbij functioneel en ruimtelijk moeten worden afgegrensd.
* Videobeelden bevatten altijd gevoelige gegevens, met name over iemands ras. Hierbij geldt dat opname in een registratie met het oog op de identificatie van de betrokken personen slechts is toegestaan indien dit met het oog op het doel onvermijdelijk is.
* Het doel van een persoonsregistratie dient vooraf te worden bepaald en omschreven. Beveiliging en toezicht zijn in het algemeen aanvaardbare doelen. De reikwijdte hiervan wordt echter bepaald door de verantwoordelijkheid van de houder ten opzichte van de openbare ruimte de of het gedeelte van de openbare weg dat in beeld wordt gebracht. Bepaalde vormen van VCT kunnen door de gekozen locatie, de aard van de vastgelegde gedragingen of de omvang ervan in strijd komen met de wet, de openbare orde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
* In een situatie waarin het gebruik van VCT wordt overwogen dienen beveiliging en toezicht noodzakelijk te zijn voor de bescherming van belangen of de beperking van risico's waarvoor de houder verantwoordelijk is. Deze noodzaak wordt bepaald door ervaringen in het verleden of vergelijkbare situaties. Criteria hiervoor zijn de aard van het te beschermen belang, de kwetsbaarheid voor inbreuken hierop, de frequentie waarmee inbreuken zijn te verwachten en de risico's voor betrokkenen.
In de (semi-)publieke sector is vereist dat een wettelijke regeling is getroffen of dat de VCT-registratie voor de uitvoering van de taak noodzakelijk is. Afgewogen dient te worden of de met VCT beoogde beveiliging en toezicht niet op een minder ingrijpende wijze kunnen worden gerealiseerd. VCT dient ook effectief te zijn en dat wordt vaak alleen bereikt door een combinatie van beveiligingsmaatregelen. VCT dient op een selectieve wijze te worden uitgeoefend. De technische toepassing ervan dient zodanig te zijn dat niet meer plaatsen en personen worden vastgelegd dan voor het doel noodzakelijk is.
* Voor ruimtes als restaurants, café's en winkels, heeft de wetgever het gebruik van camera's verboden indien het publiek hierover niet is geïnformeerd. Het verzamelen van beelden is in die gevallen een onrechtmatige verkrijging van persoonsgegevens.
* Het publiek dient zichtbaar, duidelijk en permanent informatie over camerabewaking te worden gegeven. De identiteit van degene die opdracht heeft gegeven tot camerabewaking moet duidelijk worden gemaakt. Voorts moet de betrokkene in staat worden gesteld om informatie te verkrijgen over de werking van het systeem en de wijze waarop hij zijn rechten kan uitoefenen.
* Binnen de organisatie van de houder geldt dat het gebruik verenigbaar moet zijn met het gespecificeerde doel van de VCT-registratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
* De hoofdregel voor levering van videobeelden aan derden is dat deze dient voort te vloeien uit het doel van de registratie. Bij onderlinge verstrekking tussen (semi-)publieke instanties geldt de norm dat die slechts kan geschieden op verzoek van de ontvanger en indien deze de gegevens nodig heeft voor zijn taak.
* In een VCT-registratie kunnen niet meer en niet langer gegevens worden bewaard dan noodzakelijk is voor het doel. Indien hier niet (meer) aan wordt voldaan moeten de gegevens uit de registratie worden verwijderd en zo spoedig mogelijk worden vernietigd. Voor een VCT-registratie geldt een termijn van 24 uur als richtsnoer. Indien er behoefte bestaat aan het langer bewaren van de opgenomen beelden moet de noodzaak daarvan aangetoond worden. Bij constatering van een incident kunnen de daarop bet
* De verplichting tot beveiliging voor de houder van een VCT-registratie betekent dat de integriteit en de exclusiviteit van de beelden dienen te worden gewaarborgd. Een goede beveiliging van beelden en voorzieningen om manipulaties te voorkomen en zo nodig te kunnen traceren en reconstrueren is van groot belang.
* Voor VCT-registraties is aanmelding bij de Registratiekamer verplicht. Voor de publieke en semi-publieke sector bestaat voorts een reglementsplicht.
* De geregistreerde heeft recht op kennisneming van het feit dat zijn beelden worden opgenomen en bewaard. Daarnaast geldt een recht op inzage en correctie. Een weigeringsgrond voor het recht op inzage kan zijn de mogelijke aantasting van het privé-leven van derden die ook op het beeld staan. Indien dit technisch mogelijk is, dient de houder voorzieningen te treffen inzage in deze (andere) gegevens te voorkomen. De houder mag van de persoon die om inzage verzoekt aanwijzingen verlangen omtrent
jc54
14 jaar geleden
Dat heb je beslist niet allemaal zelf verzonnen.
Een hoop blabla.
Ik houd het er maar op dat ik voor eigen rechter moet spelen, en er geen ruchtbaarheid aan geven.
Je mag wel filmen op de openbare weg indien er gegronde redenen zijn.

Dus als je auto vernield werd en je heb het vermoeden dat het nogmaals gebeurd dan moet je vooral wel filmen.

En dan nog even een tip. Stel je filmt dat er iemand iets doet. Dan kun je dat dus terug zien op video. En dan ben je dus eigenlijk ooggetuige, en diegene die je de film laat zien ook. Dus kun je ook tegen de politie zeggen dat je het feit zelf gezien hebt en beschrijven. Wel zorgen dat je de tijd goed hebt staan op je video.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat hier met name om de privacy.
Je zou wel goed aan kunnen geven dat je filmt, maar zelfs dan is het nog lastig.
Ik weet dat je in het openbaar gewoon mag filmen maar dat argument houdt hier geen steek. Hier is waarschijnlijk sprake van heimelijk filmen waarbij niet duidelijk is dat er gefilmd wordt.
Ook maakt het nog een groot verschil wat de camera registreert. Alleen en specifiek jouw auto geeft minder problemen dan de voordeur van de buren die toevallig net in de hoek meegefilmd wordt.

Toegevoegd na 39 seconden:
Nog even gegoogeld en hier nog een beschrijving.