Hoe kun je internet oplichters voorgoed het zwijgen opleggen?

Ik probeer al maanden een oplichter aan te geven bij Marktplaats, maar dit figuur opent doodleuk steeds opnieuw een account. Hij/zij bedient zich van echt uitziende websites en waar eerst nog de kvk nummers van bonafide bedrijven werden misbruikt, zijn nu zelfs ook deze op naam van de oplichter gezet. Ik vraag me echt af hoe dat kan en of de kvk geen strenge inschrijfprocedure heeft.

Het is niet zo dat ik iemand onterecht aan de schandpaal wil nagelen met deze vraag, maar dat het hier oplichting betreft is me al drie keer meegedeeld door Markplaats.nl
[naam website verwijderd door de moderatie van Goeievraag]

11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan hem in ieder geval melden bij alle keurmerken die op de site staan. Hij gebruikt bv het webshopkeurmerk, maar staat hier niet bij ingeschreven. http://www.keurmerk.info/Home/Misbruik
paulus811
11 jaar geleden
heb ik al gedaan, maar de floeperd opent steeds accounts op vrijdag na 5 uur. Alle bestellingen in het weekend zijn dus kassa, want dan reageren die instanties niet op misbruik meldingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb je het al bij marktplaats gemeld? hij is op internet ook al onderwerp van discussie: http://www.opgeletopinternet.nl/index.php/topic,694.0.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zitten ze daar bij MP ook goed te slapen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het vaste telefoonnummer is volgens mij nep. Als je het belt krijg je niemand. Het is trouwens het telefoonnummer van Coolblue.nl , maar dan met 026 ipv 010 ervoor
paulus811
11 jaar geleden
Ja suussuus, uiteraard al 4x bij mp gemeld en dan krijg je een standaard bedankmailtje terug. Maar dit figuur heet nu digital wauw, vorige week electraworld, de week daarvoor mega gadgets en zo heet ie iedere week anders. En op marktplaats lijkt ie dus steeds maar één dag actief. En alles is nep aan die site, tel.nr. keurmerken etc.. Vandaar dat ik de vraag nogal scherp stel door te vragen hoe je dit soort lieden VOORGOED het zwijgen op kunt leggen. Want de schade is enorm. Niet alleen in geld, maar ook de geloofwaardigheid in internetwinkelen en marktplaats gaat naar de knoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer irritant Paulus811, ik zie dat ie nu ook vanuit Amsterdam én Arnhem opereert (zeker last van een gespleten persoonlijkheid) op alletwee de plaatsnamen even een melding naar MP gedaan. Helpt waarschijnlijk niets maar dit soort moet inderdaad uitgeroeid worden. Hoe weet ik ook niet daarom bij de reacties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MP doet er niets aan. Ik las ook nog een topic van twee jaar geleden,misschien staat er nog meer info voor je bij waar je iets aan hebt. http://www.goeievraag.nl/vraag/groot-kans-gepakt-oplicht-marktplaats.28931
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En het is niet dat het bedrijf onvindbaar is. Als je op de site van de Kamer van Koophandel kijkt, zie je het gehele adres.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
He, zijn ze bij MP wakker geworden? De advertenties zijn verdwenen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het webshopkeurmerk is van de site afgehaald.... daar had ik vanmiddag onrechtmatig gebruik gemeld.
paulus811
11 jaar geleden
goed gedaan suussuus, gelukkig zijn er nog meer mensen die zich er druk om maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Succes ermee.
KennisDelen
11 jaar geleden
Mooi dat er toch iets mee gedaan wordt.

Antwoorden (7)

Dit kan u melden aan de politie die wel weet wat ermee aan te vangen.
In Belgie is dat ecops.
In Nederland kan dat bij nederlandveilig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de site gebruikt hij een btw nummer! dus even melden bij de belastingdienst. Dat wens je je vijand niet toe, maar met dit soort oplichters hebben we even geen medelijden, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je al eens geprobeerd aangifte te doen? Verzamel al het bewijs dat je hebt, ook dat van die kvk nummers en ga er eens mee naar het politieburo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Ik ben niet benadeeld, dus vraag me af of je dan aangifte kunt doen. En laten we eerlijk zijn; moet ik met dit mooie weer twee uur op een politieburo gaan doorbrengen voor iemand waar men vervolgens een kopje thee gaat drinken om te vertellen dat het niet meer mag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, ik geef een antwoord op je vraag ;) of jij daar zin in hebt moet je zelf beoordelen, ik zou het ook niet doen. Wel zou ik op alle consumentensites info neerzetten zodat er zo min mogelijk mensen intrappen.
paulus811
11 jaar geleden
Je hebt natuurlijk gelijk, je antwoord is prima. Wat me vooral tegenstaat is het gemak waarmee het allemaal maar kan. En ik kan aangifte doen, maar we weten allemaal hoe 'zwaar' dat gestraft wordt in Nederland...Niet dus. Maar het meest kwalijk vind ik nog dat ik als individu nu actie moet gaan ondernemen, terwijl grote organisaties als Marktplaats en KvK het allemaal maar laten gaan, terwijl een kind kan zien dat het niet klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk, daar heb je ook helemaal gelijk in, het is diep triest.... maar blijkbaar gewoon ook niet zo makkelijk om dit aan te pakken. Marktplaats is ook maar gewoon een commerciële instelling en dat kost gewoon te veel.
Neem met "mijn politie" contact op: meldpunt internetoplichting , je kan hier online aangifte doen.

https://www.mijnpolitie.nl/aangifteio.shtmlHet Meldpunt Internetoplichting

U kunt van een e-mail adres, telefoonnummer of bankrekeningnummer van een (ver)koper controleren of deze bekend zijn bij de politie. DIt kan je ook doen op deze site.

Op de site van jurofoon staat ook welke stappen je evt kan ondernemen.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2841
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niets, of verdraaid weinig helaas.

MP staat een beetje bekend om het niet ingrijpen als het gaat om oplichters die op grote schaal te werk gaan.

zo ook de oplichters uit kameroen die met uggs, chihuahua's, main coons, en weet ik veel wat keer op keer weer een nieuw account aanmaken en zo in verschillende landen op ongelooflijk veel dergelijks sites mensen blijven oplichten.

wat je kan doen is het melden door van de optie 'contact opnemen' gebruik te maken, en als je kan bieden je naam veranderen (oplichter bv) en een bod plaatsen van 99999999.

maak voor alle zekerheid een printscreen van de ads of kopieer ze en sla ze op als je je hier verder in wil verdiepen en de strijd aan wil gaan.

zo ook met mailtjes: je kan contact zoeken en mailtjes bewaren.

hoe meer klachten, hoe meer info, hoe makkelijker het is om een persoon aan te pakken of gerechtelijk te laten vervolgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
dat van die hoge biedingen heb ik vorige keren gedaan, maar bieden kan nu niet meer op deze advertenties. Sterker nog, marktplaats verwijdert MIJN account als blijkt dat je onzinbiedingen doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tsss....dan is ook dát niet aan MP...... erger me al jaren aan de oplichters op MP, dus begrijp dat het doorn in het oog is.
Helaas kan je er weinig aan doen dan alleen maar te melden en bewijzen te verzamelen en deze desgevraagd te overhandigen.

Een jaar of wat terug hetzelfde gehad, justitie en marktplaats konden hierin niets betekenen.
Moest het maar digitaal melden op zo'n politiesite.

Betrokkene verkocht toendertijd oversized Sd-kaarten en dito usb sticks van een bekend merk (sony ).
Dus heb ik het anders aangepakt.

Ik heb toen sony nederland aangeschreven en het verhaal uitgelegt.
En natuurlijk aangedikt dat hun goede naam op deze manier ter grabbel werd gegooid door dat hun producten vervalst werden.
Dit vonden ze wel heel interessant, men vroeg gelijk of ik foto's ervan wilde maken ( met name van de verpakking ) en eventuele gegevens van het geboefte.
En natuurlijk de link van marktplaats.
Nou dat kon ik hun van alle gemakken voorzien, betrokkene runde een hotelletje bij ons in de buurt, de link was nog actief en ik had het bewijs in handen.

Niet al te lange tijd daarna zijn al zijn advertenties verwijdert, zowel van marktplaats als van speurders.
Ik heb nadien er nooit meer wat van vernomen.
Maar al zou ik er maar één iemand er mee hebben kunnen helpen dan had mijn doel al bereikt.

persoonlijke genoegdoening heb ik tot op vandaag nog niet gehad.
Behalve dan een dankjewel voor de medewerking van Sony nederland en dat hij nergens meer adverteerd ( tot zover ik weet ).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marktplaats doet niets tegen oplichters... hooguit het account sluiten.