Zou Andreas Gottlieb von Bernstorff een kans maken om alsnog een schadevergoeding van de Nederlandse staat te krijgen (zie toelichting)?

De genoemde persoon heeft een aantal stukken land geërfd, zijn inmiddels overleden vader had Schiermonnikoog in particulier bezit, maar aan het einde van de Tweede Wereldoorlog is hem dit afgenomen op basis van de Wet van 24 april 1947, houdende voorzieningen onder den vijand aangetroffen goederen (ook wel Besluit Vijandelijk Vermogen).

Na een lange tijd heeft de vader een vergoeding ontvangen van 80.000 Duitse Mark. Het eiland was echter in 1892 voor 200.000 gulden aangeschaft, vandaar mijn vraag of de erfgenaam wellicht nog kans zou maken op een verdere vergoeding en zo ja, op basis waarvan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zijn zoon blijf dat dan ook proberen. In de Nederlandse pers kwam in februari 2008 het bericht naar buiten dat de graaf opnieuw Schiermonnikoog opeist. Hij ontkent dit maar zegt wel stappen te ondernemen om te bekijken of er juridisch rechtmatig is gehandeld in het geval van de vergoeding van 80.000 DM. Ik vermoed dat er nog wel wat voor hem in kan zitten, maar dat kost jarenlange bodemprocedures. Wat leuk dat je een vraag over Schier stelt. Ik heb zo een beetje alles gelezen op de geschiedenis van Schier, en dat is niet overdreven. Je kunt me vaak vinden het geweldige restaurant van van der Werf, of ergens rondfietsend daar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100