mag ex dwingen huis te verkopen?

We zijn anderhalf jr terug gescheiden. Kinderen wonen bij mij, incl zoon in rolstoel. Huis is aangepast. Ex wil dat huis verkocht wordt. Ik wil nog twee jaar hier blijven zodat zoon op zijn 18e naar woonvorm kan. Ik betaal zelf de hypotheek maar bank gaat niet akkoord met overname door mij. Ex heeft er verder geen nadeel van, hij wil geen nieuw huis kopen en wordt nergens gekort. Hij wil zoveel mogelijk los van mij en dat begrijp ik, maar het alternatief is met drie kinderen op (evendure) flat. Het gaat mij puur om het nog even een paar jaar hier uit te zingen vanw aangepast huis. Kan ex mij dwingen het huis te koop te zetten?

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is ook geen sprake van overwaarde, sterker, we staan onder water.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
12K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Maria, begrijp ik u goed dat u alleen de hypotheek betaalt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ik betaal alleen de hypotheek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Maria, Hier op GV kan alleen een algemeen antwoord gegeven worden. Ieder geval is anders en in uw geval kunnen criteria die mij niet bekend zijn, ten gunste van u doorslaggevend zijn. Als voor iedere situatie dezelfde regels van toepassing zijn, kon men wel een foldertje uitdelen, maar zo is de werkelijkheid niet. Mijn advies is: neem contact op met het dichtsbijzijnde Juridisch Loket. (Als u dat nog niet hebt gedaan). Dat is in zaken waarbij verschillende persoonlijke omstandigheden een cruciale rol kunnen spelen, de enige juiste weg. http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx

Antwoorden (4)

Aangenomen dat jullie in gemeenschap van goederen getrouwd zijn, dan moet de waarde van het huis verdeeld worden. U bent in het huis blijven wonen omdat u alleen de hypotheek op kunt brengen. Daar komt nog bij dat de vertrekkende partner recht heeft op de helft van de overwaarde. Is dat geld er niet? Dan moet je het huis verkopen en de waarde, de winst en de schulden ervan verdelen.

Omdat u bent blijven wonen in de echtelijke woning moet u uw ex-partner uitkopen. Uitkopen houdt in dat de vertrekkende partner recht heeft op de helft van de waarde van het koophuis. Wat de uiteindelijke waarde is, hangt af van de taxatiewaarde en de hypotheek. Ligt de taxatiewaarde hoger dan de bijbehorende hypotheek, dan is er sprake van een overwaarde. Degene die in het huis blijft wonen, moet de helft van de overwaarde uitbetalen aan de ex-partner. Is er sprake van een onderwaarde, dan moet de vertrekkende partner de helft van de onderwaarde uitbetalen aan degene die in het huis blijft wonen.
Bij een scheiding wil men inderdaad zo snel mogelijk emotioneel los van elkaar raken. Probeer toch nog een (samen met uw ex-partner) met de bank te overleggen.Als er echt geen financiële nadelen zijn voor uw ex-partner is hij misschien toch nog bereid naar argumenten te luisteren en de verkoop twee jaar op te schorten. Zeker ervan uitgaande dat de huizenmarkt weer aantrekt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor reactie. Bank zal niet meewerken want ik heb geen vast contract. Er is nu idd sprake van onderwaarde. Er zijn geen financiele nadelen voor ex. En het onderling overleggen in alle redelijkheid is helaas een gepasseerd station. Ik was benieuwd of het via de rechter afgedwongen kan worden, zeker in deze specifieke situatie.
ronron1212
10 jaar geleden
Maria64 bij de scheiding hebben jullie daarover hopelijk wel afspraken gemaakt. Als er wat op papier staat dan heb je dat om op terug te vallen anders heb je een probleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is sprake van onderwaarde als de woning minder opbrengt dan de hypotheekschuld. De restschuld moet dan onder u beiden verdeeld worden. U bent echter in het huis blijven wonen en is er - na taxatie - sprake van onderwaarde, dan moet uw ex-partner naar rato zijn aandeel in de woning én de onderwaarde vergoeden. Het proberen om via de rechter een verkoop af te dwingen is een lange weg. Ik kan en mag niet in het hoofd van de rechter kijken, maar heel vaak wordt er rekening gehouden met de belangen bij het gebruik van de echtelijke woning (zoals in uw geval de aanpassing van de woning voor uw zoon) en anderzijds welk belang de ex-partner heeft bij de verkoop van de woning.
De man staat in zijn recht om de woning te verkopen , maar als u beiden hebt getekend voor de hypotheek en het huis staat onderwater dan moet u ook beiden akkoord gaan met een eventueel bod.
En daar ligt uwen kans , gewoon elk bod weigeren....
10 jaar geleden
Het hangt een beetje af van hoe de echtscheiding is geregeld.
Is er al een echtscheidingsconvenant?
Zo ja, wat staat daar in over het huis?
Zo nee, dan kan jouw ex jullie huis helemaal niet verkopen zonder
jouw handtekening.

Bron: persoonlijke ervaring.
Ik was al lang gescheiden, maar er was geen echtscheidingsconvenant.
Dus kon mijn ex zijn huis niet verkopen zonder mijn handtekening.
Daar heb ik leuk gebruik van kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan heeft de ex-partner geen gebruik gemaakt van artikel 3:174 BW De ex-partner kan bij de rechter een verzoek indienen tot 'machtiging tegeldemaking'.Het kan via een normale procedure, of via een spoedprocedure (kort geding). Met deze machtiging kan de ex-partner zonder de medewerking van de ander, zelf de woning verkopen.
Is er sprake van onderwaarde dan moet de schuld tussen beide partners verdeeld worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp hieruit dat mijn ex zonder dat ik het wil de woning kan verkopen? ik hoop dan toch echt wel dat een rechter ook naar mij luistert, wat mijn argumenten zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Maria, het zijn procedures die niet in een paar maanden geklaard zijn. Ten eerste is de woning niet zomaar verkocht, ten tweede moet de ex-partner de helft van de onderwaarde aan u uitbetalen en ten derde: een rechter zal zeker de belangen van het kind laten prevaleren. Mijn reactie op Mono was meer naar aanleiding van de opmerking dat men door het niet zetten van een handtekening de winnende partij kan zijn.
In principe kunnen er rechtsgronden zijn waardoor de ex in zijn recht staat, echter zal er ook sprake kunnen zijn van alimentatie (en anders heb je daarmee nu mogelijk een argument in handen) De ex zou bijvoorbeeld zijn deel als alimentatie kunnen inzetten.
In dat geval zal hij aftrek hebben en MOET je dit opgeven als inkomen.
Dat zal echter wellicht minder vervelend zijn dan gedwongen verhuizing en financieringsproblematiek voor beiden als het huis "onder water" staat.
Dit gaat alleen op als de ex je kind (eren) heeft erkend als zijn kind(eren)
Of hij de biologische vader is, is in dit verband niet van belang.