wat kan ik doen als de politie niks doet?

Er is bij mij ingebroken, nu wordt ik door de inbrekers bedreigd en willen ze geld. omdat ik niet betaalde zijn al ruiten ingegooid, bedreigingen gaan gewoon door. Politie heeft telefoon nummer, bankrekening nummer en naam maar doet niks.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Erna55
7 jaar geleden
Je hebt iets gekocht zonder te betalen. Je hebt iemand opgelicht.
Er is bij je ingebroken.
Je vermoed dat de daders degenen zijn die jij hebt opgelicht. Een vermoeden is geen bewijs. Natuurlijk wil degene, bij wie je iets gekocht hebt, geld van je.
Betaal datgene dat je moet betalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja en je moet gewoon niet te veel nadenken gewoon doen wat er op je hart ligt je komt er wel uit
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@Erna55 heb iets gemist? Hoe kom je aan die gegevens over oplichting?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@Erna55
Geen idee waar jij die kennis vandaan haalt, maar al zou iemand opgelicht zijn, dan nog is dat geen excuus voor inbraak of bedreigingen ! Ben je opgelicht, dan ga je naar de politie !
Erna55
7 jaar geleden
@Dennisver:
Je schrijft : "omdat ik niet betaalde zijn alle ruiten ingegooid.
Je hebt de politie het telefoonnummer, bankrekeningnummer en naam gegeven.
Inbrekers laten niet hun telefonnummer en bankrekeningsnummer achter.
De politie doet er niets mee terwijl deze inbrekers zo op te pakken zijn. Daarom denk ik dat je een rekening niet betaald heb. Heb ik het mis ? Gaat het over een achterstallige rekening ?
Wat moet je betalen aan de " inbrekers" ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Wat moet je betalen aan de " inbrekers" ?"
Ehm, afpersing? chantage?
Amadea
7 jaar geleden
Drugsgerelateerd wellicht?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna55, zo als ik het lees wordt hij door de inbrekers gechanteerd en weigert hij dit te betalen. En toen hebben zij die ramen ingegooid. Dus heeft hij niets gekocht. @Dennisver heb jij geen bewijzen van de chantage zoals bv opgenomen telefoon gesprekken of zo? Anders zal de politie zeggen jouw woord tegen die van hun.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Spannend verhaal, maar zo te horen heeft het inderdaad twee kanten.
Erna55
7 jaar geleden
@Dennisver:
Je hebt hier je vraag gesteld. Daarover zijn wat vragen gesteld. - Een inbreker zal nooit zijn naam, adres en bankrekeningnummer achterlaten.
- Hij zal je ook niet chanteren " omdat er te weinig buit was" .
- Een inbreker zal niet na de inbraak je ruiten ingooien. Daarom vermoed ik dat het niet over een "gewone" inbreker gaat.
Het lijkt een wraakactie te zijn.
Een van de mogelijkheden is dat je "iets" niet betaald hebt bij een onfris figuur. Wil je nog de vragen beantwoorden ?
- Klopt het dat je " iets" niet betaald hebt ?
- hoe ben je aan de naam en het bankrekeningnummer van de inbreker gekomen ?
- heb je al eerder problemen met deze "inbrekers" gehad?
- wat was de reactie van de politie op je verhaal? Om welke reden doen ze er niets mee ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zoals Osewieze enz al zeer terecht schrijft: voor inbraak, afpersing en eigenrichting is geen enkel excuus, al heeft de hele zaak zeven maal zeven kanten.
tinus1969
7 jaar geleden
@Dennisver; Even los van of @Erna55 gelijk heeft; misschien is het handig als je iets meer details geeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969, De details gaan alleen vragensteller aan. Geen enkel detail geeft recht op eigenrichting.
Ik raad het vragensteller ten sterkste af om details via GoeieVraag te verstrekken. Men weet nooit wie er meeleest.

Antwoorden (1)

Als je naar aanleiding van een inbraak wilt hebben dat de politie actie onderneemt zul je officieel aangifte moeten doen. Zelfs als je de naam en/of het adres van de vermoedelijke daders of verdachten hebt doorgegeven, deze dus bij de politie bekend zijn, is dat nog geen garantie dat de politie in actie komt.
Zoals de vraag gesteld is, lijkt dit op een geval van eigenrichting. Na een inbraak wordt je door de (waarschijnlijke) inbrekers bedreigd, zij willen geld, zo niet, dan worden de ruiten ingegooid. Of jij de bedreigers wel of geen geld schuldig bent, is van geen enkel belang. Als je verhaal is, zoals het is, en daar ga ik altijd vanuit, tot het tegendeel blijkt, dan is dit een geval van “eigenrichting”.
Eigenrichting
wanneer iemand die meent een recht te hebben, zelf eigenhandig maatregelen neemt om dit recht te verkrijgen. Het recht in eigen handen nemen zonder bijvoorbeeld de uitkomst van een proces af te wachten. Eigenrichting is tevens een ondermijning van de rechtsstaat en staat tegenover het burgerlijk procesrecht dat juist regels bevat om eigenrichting te voorkomen.
Er is geen enkele reden te bedenken die eigenrichting in een rechtsstaat toestaat, zelfverdediging daargelaten, maar dan spreekt men niet van eigenrichting.
Eigenrichting (voor eigen rechter spelen) wordt in de Nederlandse rechtsstaat als zeer verdorven/onwenselijk beschouwd en is strafbaar op grond van artikel 284 Wetboek van Strafrecht.
Artikel 284
Met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft:
1°.hij die een ander door geweld of enige andere feitelijkheid of door bedreiging met geweld of enige andere feitelijkheid, gericht hetzij tegen die ander hetzij tegen derden, wederrechtelijk dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden;

Als je het gevoel hebt dat je door de politie niet “gehoord” wordt (niet te verwarren met: niet “verhoord” wordt) zul je dus officieel aangifte moeten doen van inbraak gevolgd door afpersing en bedreiging. Als je ingaat op afpersing is het vandaag € 500,00 en kan het volgende week € 5000,00 zijn.
Nogmaals: leg op het dichtstbijzijnde politie géén verklaring af maar doe officieel aangifte. Aangifte doen mag niet geweigerd worden.
Mocht er besloten worden je aangifte te seponeren, dus verder niets te doen met de aangifte, dan heb je twee weken de tijd om hiertegen te protesteren door middel van “klacht niet verdere vervolging conform art 12 Wetboek van Strafvordering.