Heb een bestelling gedaan op 27-09 nu is mijn bestelling pas 1-11 binnen gekomen vanwege het niet kunnen krijgen van de originele product is de btw ?

Wanneer is btw verhoging van toepassing.. en is het nog van toepassing als het door de leverancier te laat wordt geleverd ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

je hebt op 27-09 een bestelling gedaan. Dat was dus de dag van de koopovereenkomst. De regels van BTW die op die dag van toepassing waren, die gelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het moment van betalen is bepalend. Dus als jij op internet iets hebt besteld op 29-9 en ook meteen hebt betaals, geldt er een tarief van 19%. Als je het bv in een winkel hebt besteld op die datum, en je gaat het vandaag ophalen en betalen geldt er een tarief van 21%.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3 verschillende antwoorden, want niet het moment van bestellen of het moment van betalen is bepalend, maar het moment van leveren. Dit kun je terugvinden in artikel 13 van de wet op de omzetbelasting (link1), en wat leesbaarder via de 2e link.

De wet zegt: "De belasting wordt verschuldigd:

a. in gevallen waarin ingevolge artikel 35 een factuur moet worden uitgereikt, op het tijdstip van de uitreiking of, indien deze niet tijdig plaatsvindt, het tijdstip waarop zij uiterlijk had moeten geschieden tenzij sprake is van een dienst waarover de belasting op grond van artikel 12, tweede lid, verschuldigd is door de afnemer van deze dienst, in welk geval de belasting verschuldigd wordt op het tijdstip waarop de dienst wordt verricht;

b. in andere gevallen op het tijdstip waarop de levering of de dienst wordt verricht."

De tweede bron zegt specifiek over de btw-verhoging van dit jaar: "Op levering van goederen en diensten na één oktober 2012 is het nieuwe tarief van 21% van toepassing. De datum van levering is alles bepalend. Het heeft dus geen zin dat u in september al iets vooruit heeft gefactureerd en dit pas in oktober gaat leveren. De overheid heeft hier rekening mee gehouden."

Dus, ookal levert de leverancier te laat, de levering vindt plaats na 1 oktober waardoor het tarief van 21% helaas geldt. Wel zou ik dit aankaarten bij de leverancier. Misschien kunnen ze uit coulance nog iets voor u betekenen ter compensatie van de extra kosten?