Hoeveel tijd mag er tussen de uitsraak en werkstraf zitten?

Een vriend van mij is schuldig bevonden aan een strafbaar feit. Uitspraak was o.a. 180 uur taakstraf. De zitting was al een half jaar geleden. Zit er een maximale tijd tussen de uitspraak en wanneer je bericht krijgt dat je de werkstraf moet doen? Is dit oneindig of zit hier een bepaalde tijd aan vast dat het niet meer hoeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
11.5K

Antwoorden (2)

Dit is omschreven in artikel 22c van het Wetboek van Strafrecht.

3. De termijn binnen welke de taakstraf moet worden voltooid bedraagt een jaar na het onherroepelijk worden van het vonnis, dan wel zes maanden na het onherroepelijk worden van de strafbeschikking. Het openbaar ministerie kan ambtshalve of op verzoek van de veroordeelde deze termijn eenmaal met eenzelfde termijn verlengen. Het zendt hiervan zo spoedig mogelijk een kennisgeving aan de veroordeelde.

4. De termijn binnen welke de taakstraf moet worden verricht wordt verlengd met de tijd dat de veroordeelde rechtens zijn vrijheid is ontnomen alsmede met de tijd dat hij ongeoorloofd afwezig is.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Ik begrijp hier uit dat het binnnen een jaar je werk gedaan moet hebben, maar ik bedoel wat nou als je een jaar lang geen bericht krijgt van wanneer en hoe.
Uw vriend weet vóór afloop van de zitting al dat hij een werkstraf moet verrichten, daar komt niet nog eens een bevestiging van.

In het vonnis van de rechter staat precies welke werkstraf er gegeven is, hoe lang die werkstraf duurt en binnen welke tijd men de straf uitgevoerd moet hebben.
Nadat de regels van de werkstraf zijn gelezen en begrepen, wordt gevraagd deze te ondertekenen. Daarbij verklaart men zich te houden aan de aanwijzingen die door of namens de reclassering gegeven worden in verband met de uitvoering van de werkstraf.

Volwassenen mogen maximaal een jaar doen voor het verrichten van de werkstraf, welke termijn eenmalig kan worden verlengd wanneer door bijzondere omstandigheden de werkstraf niet eerder verricht kon worden.
Wanneer de taakstraf is overeengekomen tijdens een zogenaamde Taakstrafzitting Openbaar Ministerie (TOM-zitting), ook wel OM-zitting of officierszitting genoemd, dan geldt een maximale termijn van een half jaar, die ook weer in geval van bijzondere omstandigheden eenmalig kan worden verlengd.
Uw vriend heeft zeer waarschijnlijk allang een oproep (of oproepen) van de reclassering gekregen om zich te melden voor een intakegesprek. De reclassering gaat uit van het adres op het vonnis of het adres dat bij telefonische aanmelding is opgegeven.
Indien de werkgestrafte niet reageert op de oproep van de reclassering, volgt een waarschuwing om alsnog op hun kantoor te verschijnen. Uiteindelijk zal na een bepaalde tijd dat de werkstraf de verricht had moeten worden, de werkstraf door de reclassering geretourneerd worden naar de officier van justitie die over kan gaan tot bevel vervangende hechtenis.

Het kan zijn dat uw vriend tegen u niet de waarheid spreekt, dat komt wel eens voor en dat is zijn volste recht.