Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is legaal & wat niet ? (YouTube)

Als je een video upload naar YouTube die je zelf hebt gemaakt is dit legaal, jij bezit de auteursrechten (jij bent de auteur).
Als je audio gebruikt van een liedje, en je maakt er een lyrics bij, dan is dit ook legaal, als je vermeld; "De audio is van [vul maar in].

Is het ook legaal als je 2 nummer door elkaar mixt ?
Is het legaal als je YouTube filmpjes op je site publiceert ?

Die 2 vragen heb ik .. Alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zolang jij bij het filmpje vermeld van welke artiesten de gemixte liedjes zijn, dan mag dat. Filmpjes embedden op je site mag ook gewoon :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk download je de muziek, dat illegaal is, als je de muziek koopt op bijvoorbeels Itunes is het legaal.

Op je site een Youtube filmpje zetten van iemand anders is ook legaal, je gebruikt nog altijd zijn account, als mensen het bekijken komen ze nog steeds op zijn profiel. Als je het filmpje ZELF upload en daarna op je eigen kanaal zet , is het illegaal
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland word je niet gepakt voor muziek downloaden dus ik noem het niet illegaal..
gvrox
11 jaar geleden
Ook als je de muziek koopt op iTunes mag je er niet zomaar alles mee doen (zeker niet herpubliceren door het naar youtube te uploaden)
Hangt van het nummer af.
Sommige nummers kan je gewoon publiceren, ik weet niet precies hoe dat zit. Ik had een mashup gemaakt van 2 nummers van Skrillex, niks aan de hand. Maar toen ik een liedje van LMFAO erop zette, kwam het bericht dat die viel onder auteursrechten. Dat betekent dat ie nog wel op YT blijft staan, maar dat ie niet afgespeeld kan worden op mobiele apparaten. Als je een heel stukje film upload kan het zijn dat hij volledig verwijderd wordt. Als dat te vaak gebeurd, wordt je YouTube account verwijderd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding