Mogen andere EU burgers onbeperkt en aaneengesloten in Nederland werken?

Toegevoegd na 30 seconden:
Dus bijvoorbeeld ook vijf jaar achtereen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Zolang je werk hebt mag je in een ander EU-land wonen en werken. Dus ook 5 jaar. Als je word ontslagen moet je terug naar je eigen land. Tenzij:

- tijdelijk niet in staat bent om te werken door een ziekte of ongeval

- ingeschreven bent bij het bevoegde arbeidsbureau als onvrijwillig werkloze nadat u
langer dan 1 jaar gewerkt heeft
of
minder dan 1 jaar gewerkt heeft (in welk geval u nog minstens 6 maanden op gelijke voet moet worden behandeld als onderdanen van uw gastland)

- begint aan een beroepsopleiding (als u vrijwillig werkloos wordt, moet de opleiding te maken hebben met uw vorige baan).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een inwoner van de Europese Unie mag in alle landen van de Europese Unie verblijven en werken en de rechten ontvangen die daar nodig zijn. Je mag dus zolang als je wilt werken en je mag ook werkloos zijn. Een pool of een Roemeen mag dus gewoon in Nederland werken, maar een Zwitser niet, omdat Zwitserland wel in de EU ligt maar geen lid van de Europese Unie is.